joi, 27 iulie 2017

Concurs şi împrejurări pentru funcţiile de directori! Au recorectat un CV ca să depuncteze exact cât trebuia să câştige altcineva!

Concurs şi împrejurări pentru funcţiile de directori! Au recorectat un CV ca să depuncteze exact cât trebuia să câştige altcineva!


La şcoala Nicu Albu din Piatra Neamţ, concursul pentru funcţia de director nu a fost câştigat în urma celor 3 probe cunoscute (scris, CV, interviu) ci… după a 4-a, pe care o putem numi „jalbă ciudată”. Evident că această probă (originală?, paranormală?) are muuulte ingrediente…
“Concursuri de împrejurări” – aceasta este sintagma folosită pentru a define concursuri care par aranjate de vrerea cuiva de sus pentru a câştiga cine trebuie.
De obicei, de la subiecte, baremuri de corectare, celebrul interviu unde aprecierea (perfect onestă, ce credeţi) poate urca pe unul şi coborî pe altul (cu cât trebuie), toate acestea sunt invocate în legendele urbane contemporane referitoare la tema “vreau să mă fac director”. Chiar director de şcoală, pentru că Ministerul Educaţiei şi Inspectoratul Şcolar sunt instituţii care au la greu astfel de posture.
Dăm deoparte poveştile cu rezonanţă electorală (uneori pila politică este bătută de alte argumente) şi venim, la zi, pe un caz special care merită analizat. Nu spunem noi că ar fi sau nu blat sau concurs trucat grosier – pentru asta sunt instituţii abilitate ale statului care ar trebui să se pronunţe – dar acest caz are ceva special: cine a câştigat nu a devenit campion după concursul (de îmorejurări sau cum vreţi să-l numiţi), nici măcar după vreo contestaţie făcută la propriile note ci după ce a venit, cică, ordin de la Minister să fie reevaluată o probă susţinută de contracandidată.
Aţi mai auzit aşa ceva? Ştim că nu, aşa că hai să vedem Dosarele X, episodul Concurs la ISJ Neamţ!
Scena 1 – Câştigă Antoniu
Pentru funcţia de director de la Şcoala Nicu Albu bătălia s-a dat între Daniela Domnica şi Elena Cristina Antoniu. Pe 24 iulie, după centralizarea rezultatelor primite la cele 3 probe (scris, CV, interviu) situaţia se prezenta astfel:

Antoniu – 132,05 pct
Domnica – 131,50 pct.

Şi astfel a ieşit deranj. Probabil că cei care mai ascultă telefoane sau convorbiri ambientale au avut motiv de distracţie pentru că a fost pornit un mecanism serios prin care trebuia făcut ceva ca Antonius să piardă.
Scena 2 – Trebuie să câştige Domnica
Logica, regulamentele şi cutumele spun că în astfel de cazuri, candidatul nemulţumit face contestaţie şi cere reanalizarea unei probe a lui, sperând în mărirea notei. Ei bine, când e vorba de funcţia de director la Şcoala Nicu Albu (fosta şcoală 10, prima din Piatra Neamţ cu programul step-by-step etc) toate cele de mai sus pot suporta un update: s-a procedat la recorectarea unei probe nu a nemulţumitei ci… a câştigătoarei!
Este uluitor dar aşa e. La ISJ ar fi venit ordin de la Ministerul Educaţiei să fie recorectată proba de CV a lui Antoniu. Iniţial, luase la acea probă 46,25 de puncte (vezi foto de mai jos):

Scena 3 – Chiar câştigă Domnica! Balul, masa şi felicitările…
Comisia de la ISJ recorectează proba de CV a lui Antoniu. Aţi ghicit, obţine un punctaj mai mic de cât prima dată. Doar 42,50 de puncte (vezi foto de mai jos).

Da, exact cât trebuia ca lui Antoniu să-i mai scadă nota pentru ca Domnica, cu nota iniţială să-şi depăşească contracandidata. Vezi în foto de mai jos, notele finale:

Un cunoscător al sistemului PCR (pile, cunoştinţe, relaţii) din sistemul de învăţământ a etichetat cazul scurt: “E normal ce s-a întâmplat, din punctul lor de vedere. Sistemul a greşit prima dată, când a <<scăpat-o>> în câştigătoare pe cea care nu trebuia. Sistemul s-a recalibrat şi şi-a corectat aşa-zisa greşeală. Dar gândiţi-vă câte cazuri nu or fi fost în care sistemul nu a greşit iniţial, adică şi-a onorat dedicaţiile şi, din timpul probelor, a pus jumătate de punct în plus sau în minus. E chiar zona aia de eroare umană la urma-urmei, la care nu prea ai ce zice dar care decide hotărâtor şi care stabileşte, la câteva zecimi, cine câştigă şi cine pierde”.
Cine a făcut sesizarea la Minister?
Din păcate, nu avem şi punctele de vedere ale celor implicaţi, dar le vom publica cu maximă operativitate dacă îşi vor manifesta dorinţa. Astăzi, nici inspectorul general Viorel Stan şi nici profesoara Antoniu nu au răspuns telefoanelor date de reporterul Vestea.
Pe surse însă, informaţia primară este că sesizarea trimisă la minister prin care s-ar fi solicitat recorectarea probei lui Antoniu ar fi fost făcută de Domnica. Dacă s-a ţinut cont de această strategie, probabil că e legal demersul. Probabil…
Dar cât de morală e „fenta” asta în condiţiile în care vorbim, pe fond, de un concurs organizat de Ministerul Educaţiei, acelaşi care a organizat şi BAC-ul la care elevii nemulţumiţi pot contesta doar propriile note nu şi pe cele ale colegilor?
Reamintim că părerea generalizată a elevilor şi chiar a multor profesori este că, în acest an, corectura făcută la BAC, la lucrări (mai ales la acele de limba română) de către profesorii din Botoşani a fost în maniera „japcă”. Şi nu e vorba de diferenţe doar la notele mici ci şi la notele mari, de 8 şi de 9, importante pentru mediile celor care apoi au mers la diverse facultăţi. Unde au concurat şi cu cei din Botoşani, de exemplu, ale căror lucrări nu au fost depunctate precum cele de la Neamţ…
Ce ar fi fost dacă – pe logica concursului pentru funcţia de director la Şcoala Nicu Albu – elevii din Neamţ puteau contesta nu doar propriile note ci şi pe cele obţinute de alţi elevi? De exemplu pe cele luate la limba română de toţi elevii din Botoşani?
Concluzie
Nu ştim care dintre cele două cadre didactice o fi mai bun pentru funcţia de director la Şcoala Nicu Albu. Ce este cert e faptul că a fost singurul caz din Neamţ în care un concurent nemulţumit că a pierdut nu a cerut recorectarea propriilor probe ci a făcut jalbă. O jalbă cu final fericit pentru el, prin care a fost depunctat contracandidatul.
Teoretic, obiectul principal de activitate al şcolii este elevul. Practic – şi prin discrepanţa între drepturile elevilor şi ale profesorilor în a contesta ceva la un examen – cariera unor cadre didactice este evident mai importantă decât citatele oficiale şi oficioase. Iar cariera unora este clădită, după cum se vede, pe astfel de episoade cel puţin interesante, decupate parcă din filmele despre paranormal.
Fiecare este liber să înţeleagă ce vrea din textul de mai sus. Poate că Domnica şi-a jucat eficient o carte. Sau poate că în Minister şi ISJ jalba (sau alte argumente) bate concursul.
Cert este că în afară de documentele de mai sus, cazul poate fi nu doar un subiect de studiu (pentru şefii din domeniu sau pentru specialiştii din anumite instituţii ale statului de drept) ci şi o temă de reflexie despre… coincidenţe.
Da, vom reveni cu unele coincidenţe care ating acest subiect.
Daniel VINCA



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu