Ai informatii despre tema de mai sus? Poti
contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si
trimite-l la editor[at]contributors.ro
vineri, 28 august 2015
Facebook: ”marea trăncăneală digitală”
Între două reprize de bulion și o rapidă clămpănire pe Facebook,
mi-am amintit că am așezat printre cărțile etichetate cu ”neapărat de
citit” volumul lui Teodor Baconschi, Facebook. Fabrica de narcisism, apărută
anul acesta la editura Humanitas. N-am putut să mă despart de el până
la capăt. Printre lucrările academice înțesate de statistici, cifre
exorbitante și demonstrații triumfale despre binefacerile tehnologiei,
despre bucuriile oferite de New Media și despre viitorul fericit al
omenirii în New Digital Era, printre lucrările scrise din perspectiva
științelor comunicării, ca, de exemplu, Cum să devii un nimeni a lui Iulian Comănescu sau Cartea fețelor.Revoluția facebook în spațiul social
a lui Alexandru-Brăduț Ulmanu, cartea lui Baconschi este o pledoarie
pentru reumanizarea lumii noastre, prin credință și decență.
Îndelungatul exercițiu cultural al eseistului specializat în
antropologie religioasă, cât și experiența sa diplomatică, au
transformat subiectul noilor tehnologii și a fenomenului Facebook
într-un pretext de reflecție asupra straniei și imprevizibilei deveniri a
societății informaționale. Cultul prezentului, conectarea neobosită,
autopromovarea și exhibiționismele aferente, ”trăncănela digitală” și transferul online al emoțiilor autentice sau înscenate, schimbă ceva fundamental în existența socială:”confuzia
dintre informație, opinie și entertainment, rafinarea tehnicilor de
manipulare, banalizarea știrilor prin accesibilitatea lor instantanee și
nelimitată, dar mai ales doborârea culturii înalte în numele <democrației>˲sunt tot atâția factori care aplatizează gândirea, destituie idealurile în care părinții noștri aveau încredere și duc la un pesimism social măsurat prin apatie civică, mediocritate și haos valoric”. Deși
puse mai degrabă în contul relei așezări a societății românești în
marșul ei spre democrație, consecințele enumerate sunt întristător de
valabile și pentru țări mai avansate. Identificat cu un drog ușor, în
măsura în care”deturnează atenția, transformă senzațiile, modifică
percepțiile, confundă halucinațiile cu împlinirea dorințelor,
proiectează eul într-o lume alternativă, scutită de interdicții și
dureri”, virtualul îi apare eseistului ca o amenințare serioasă, cu urmări necunoscute:”Am
presentimentul că era ecranelor tactile și a terminalelor inteligente
schimbă radical nu doar modul nostru de informare curentă, ci însăși
sintaxa noastră mentală”. Alerte similare lansa în urmă cu două decenii Giovanni Sartori în Homo videns.Imbecilizarea prin televiziune și post-gândirea, arătând că televiziunea sărăcește radical aparatul cognitiv al lui homo sapiens, fiindcă
preponderența imaginii în actul cunoașterii compromite formarea
gândirii abstracte. Sartori se referea polemic și la falsa educare prin
televiziune creatoarea unui homo insipiens, incult și ignorant, precum și la riscurile politicii emoționale, la videoliderul
ales de o mulțime prost alimentată cu informație și manipulabilă. Deși
criticat pentru a fi ”apocaliptic”, Sartori a prevăzut fenomene
amplificate mai târziu prin dominația Internetului.
Teodor Baconschi refuză să fie apocaliptic în cartea sa despre
lumea virtuală, dar semnalează destule îngrijorări. Ce se va întâmpla cu
educația confruntată cu scăderea capacității de concentrare a tinerilor
și impinsă spre superficialitate, cum se va gestiona în viitor memoria
colectivă, dar și cea culturală, adunată în cărți și arhive, stocabilă
digital dar slăbită în autoritate în contextul dezmățului informațional,
ce-i de făcut pentru a aduce cetățeanul virtual, numit și netizen, cu
picioarele pe pământ, la o mai bună conștiință civică, și, până la
urmă, încotro ne grăbim, sunt câteva din întrebările pe care scriitorul
le pune, analizând cu atenție și stil fiecare fațetă a fenomenului.
Exemplificările pentru omul nou 2.0, pentru reducerea limbajului virtual
la interjecții și emoticoane, pentru falsele identități de pe rețele
sau pentru goana după celebritate, au umorul lor. Umblat prin lume și
prin cărți, autorul își îngăduie și un strop de jovialitate, atât timp
cât a fost și este părtaș, în rețea, la aventura digitală.
După un scurt și amar excurs în politica reală, care îi va fi
facilitat cunoașterea din interior a pestriței lumi politice românești,
Baconschi nu are sfieli să descrie falsa noastră sincronizare cu
progresul lumii, sincronizare doar tehnologică, nu și culturală,
portretizând tipul uman care domină azi scena socială și politică, adică”arivistul
semi-urbanizat, necioplit și agresiv, din pricina complexului său de
inferioritate. E Omul Nou, în toată desfășurarea sa mitocănească,
stimulat de libertăți pentru care nu s-a luptat, hoț de diplome, de
poziții nemuncite, de faimă nemeritată, de putere cu care nu știe ce să
facă. Acestui tip uman parvenit, obținut printr-o continuă
contraselecție, îi surâde tehnologia, la care occidentalii au ajuns după
sute de ani de muncă specializată, creativitate și disciplină
comunitară”. Accesul facil la tehnologie în partea asta a lumii
(fiindcă în alte părți accesul e prohibit, producându-se ”fractura
digitală” a civilizației globale), hrănește iluzii și fantasme, poate
terapeutice pentru angoasele omului modern, dar nu-i schimbă limitele
biologice, condiția de muritor. Departe de a glorifica progresul
tehnologic, dar recunoscând confortul adus de acesta, sentențios, dar cu
o argumentație convingătoare, eseistul conchide că ”supraviețuirea pe FB este o fata morgana” . Salvarea vine din noul umanism al autolimitării, din reasimilarea trecutului, din împăcarea cu natura și cu Dumnezeu.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu