Am văzut-o pe Sandra prima oară în cel mai potrivit loc posibil: pe scena Casei de Cultură din Alexandria, la Ideo Ideis 2015, jucând Almost, Maine alături
de colegii ei din Trupa AS a liceului Lazăr din Bucureşti. Sandra trece
acum în clasa a XII-a. Ne-am întâlnit imediat după festival, în
capitală, ca să vorbim despre cum e să fii adolescent şi preocupat de
teatru.
Primul lucru, şi-a cerut scuze pentru întârziere, jenată. De
curiozitate, m-am uitat la ceas. Întârziase patru minute. M-am gândit,
scurt, cam câţi oameni cunosc cărora le pasă dacă întârzie patru minute.
Îmbrăcată în culori pastel, discret şi rafinat, şi atât de micuţă,
încât aproape mă simţeam prost cu cei 177 de centimetri ai mei, era o
prezenţă încântătoare. Treptat, mi-am dat seama că a sta de vorbă cu ea
este similar cu a deschide fereastra dimineaţa şi a trage în piept aer
proaspăt, în timp ce admiri munţii. E genul de om cu care ai nevoie să
discuţi din când în când, pentru igiena mintală - o voce caldă, o
atitudine prietenoasă şi o minte surprinzător de lucidă şi organizată
comparativ cu ce te-ai aştepta de la cineva care, teoretic, încă are
nevoie de permisiunea părinţilor pentru a vedea anumite filme.
Ca majoritatea celor care au luat măcar puţin contact cu Ideo Ideis,
este deja îndrăgostită de el. În 2015 a fost la a treia participare,
împreună cu trupa. Pare impresionată de dedicarea tuturor celor
implicaţi în organizarea festivalului, de cum reuşesc să-şi facă timp
pentru fiecare participant ca să îi transmită câte ceva. Crede că le
prinde bine multora că s-a renunţat la competiţie, pentru că e prioritar
să comunici cu celelalte trupe, nu să te gândeşti la strategii de
câştig.
Liceenii din Lazăr se întorc de fiecare dată la Ideo Ideis ca să afle
mai multe lucruri, să cunoască mai mulţi oameni, să-şi împingă limitele
orizontului încă puţin mai departe. Îi bucură că spectacolele lor sunt
selectate pentru Ideo, mai ales pentru că îi admiră pe cei care le
selectează.
Sandra îmi povesteşte că nu se aşteptau ca piesa de anul ăsta să placă
publicului atât de mult (când vorbeşte despre Trupa AS, nu se referă la
"ea", ci întotdeauna la "ei"). Textul nu a fost uşor, dar a fost aproape
de ei, iar regizorul Andrei Gheorghe i-a lăsat să se joace şi să
folosească propria abordare - asta i-a ajutat să facă faţă provocării de
a lucra cu acest tip de piesă total diferit de ceea ce au mai făcut
până acum. Bănuiesc că secretul succesului lor constă în faptul că
textul s-a potrivit cu actorii, regizorul la fel, atmosfera
spectacolului s-a potrivit cu Ideo, şi urmează să aflu că întreaga viaţă
a Sandrei este un lung şir de potriviri interesante...
A început actoria deodată cu şcoala, în clasa I, la Palatul Copiilor. La
"admitere", deşi nu se pregătise ca restul copiilor, şi-a amintit o
poezioară care a ajutat-o să treacă testul. Profesorul, "un om atât de
simplu, calm, cu părul zburlit şi barbă", a fascinat-o din primele zile
cu exerciţiile şi căldura cu care lucra cu copiii. Spre deosebire de
alţi profesori, nu s-a grăbit să îi arunce pe copii pe scenă ca să
satisfacă orgoliile părinţilor, ci a lucrat mult cu ei într-o clasă
micuţă. Sandra a ştiut din prima că îi place profesorul şi că îi place
"chestia asta".
În curând, s-a mutat la o altă şcoală şi "întâmplarea a făcut" să ajungă
rapid în cercul de teatru de acolo. A jucat, împreună cu colegii,
într-un spectacol despre copii de vârsta lor, despre teme pentru acasă
şi năzdrăvănii, potrivit pentru picii de clasa a IV-a şi a V-a. Astfel,
nu trebuia să joace lucruri pe care nu le înţelegeau.
În clasa a VII-a şi-a dat seama că vrea să dea la actorie. Profesorul ei
de tehnologie era într-o trupă de teatru mixtă, cu profesionişti şi
amatori, şi a întrebat-o dacă vrea să vină să vadă cum lucrează ei.
"Întâmplarea a făcut" ca, la o repetiţie, să nu vină una din actriţe.
Regizorul i-a propus Sandrei să citească ea textul, apoi a invitat-o să
facă parte din trupă. Juca un rol micuţ, de copil, potrivit ei, în La Lilieci de
Marin Sorescu. Treptat, a început să întâlnească din ce în ce mai multe
persoane din lumea teatrului. Spre sfârşitul gimnaziului îşi dorea,
bineînţeles, să intre la liceul de teatru Lipatti.
Când a picat la admitere, nu şi-a dat voie să fie dezamăgită. Se pare că
materia anunţată pentru examen era total diferită de ceea ce i s-a
cerut de fapt, iar la liceu au intrat foarte puţine persoane care nu
făcuseră gimnaziul acolo. Uitându-se înapoi, îşi dă seama cât noroc a
avut că nu a intrat la Lipatti, unde crede că ar fi riscat să-şi
neglijeze educaţia. În lipsa opţiunii cu liceul de teatru, tatăl ei
vroia să o trimită la Sava, mama la Vianu, aşa că Sandra a decis să
meargă pe drumul ei, la Lazăr. Eşecul de la admiterea la Lipatti a
făcut-o să stea puţin pe gânduri când a venit momentul să se înscrie în
trupa liceului, dar a ales, din nou, varianta potrivită. Se felicită
pentru alegere şi pentru faptul că a ajuns să lucreze cu Andrei
Gheorghe, "una dintre puţinele persoane care chiar ne îndrumă fără să ne
impună, e foarte potrivit pentru vârsta noastră."
Desigur, la anul vrea să se înscrie la UNATC, în ciuda descurajărilor
care vin din toate părţile, legate în special de lipsa veniturilor. Are o
soluţie pentru asta - încurajată de părinţi, şi-a propus ca, în acelaşi
timp, să dea admitere şi la Drept şi, dacă reuşeşte, să facă ambele
facultăţi în paralel. Cu siguranţă, nu va fi uşor. "Norocul ţi-l faci şi
singur, prin muncă şi mai ales prin cât îţi doreşti. De obicei, când
îmi propun ceva, reuşesc."
Şi-a propus, în primul rând, să devină un adult care face ce îi place.
Şi cel mai mult îi place să înveţe, din fiecare lucru pe care îl face şi
de la fiecare om întâlnit. Îşi imaginează cum va avea multe proiecte şi
va rămâne deschisă către orice experienţe - cine consideră că nu mai
are ce învăţa se opreşte din evoluţie, crede ea.
Mai vrea ca, atunci când creşte, să aibă o casă nici mare, nici mică, în
care să poată veni cu prietenii după spectacole, dar şi o cămăruţă
numai a ei. O bucătărie mare şi o maşinuţă "mică şi cochetă", care să o
ducă unde are nevoie - consideră asta o necesitate, nu o fiţă. Oamenii
lipsiţi de chef pe care îi întâlneşte în RATB o obosesc şi îi iau din
energie. S-a gândit şi la problema traficului - dacă va trebui să
petreacă mult timp în maşină din cauza aglomeraţiei, ar putea să-şi
repete rolul acolo.
Dar să revenim la viitorul mai apropiat - deocamdată, Sandra se
pregăteşte pentru clasa a XII-a. În ciuda absenţelor adunate din cauza
festivalurilor, a reuşit să le demonstreze profesorilor că nu a lăsat
niciodată educaţia pe locul doi, deşi, pe lângă şcoală şi actorie, face
şi dans şi coregrafie în trupa de dans a liceului. Îi place să citească
şi cărţi "pentru actorie." A terminat de curând Spaţiul Gol de
Peter Brooke. Cartea e parte dintr-o listă propusă de Andrei,
coordonatorul Trupei AS, pentru membrii care îşi doresc să devină
actori.
În ciuda înclinărilor ei evident umaniste, Sandra este la o clasă de
mate-info şi îi place - se descurcă foarte bine la matematică, fizică şi
chimie. Ştiinţele exacte o ajută să-şi pună ordine în gânduri - şi-a
dat seama că "dacă ai hărmălaie (în cap), nu reuşeşti să faci nimic".
Pe lângă disciplină, Sandra a realizat cât de important este ca elevii
de vârsta ei să poată să vorbească în public, indiferent de domeniul
spre care se vor îndrepta apoi: "Când vrei să răzbaţi într-un anumit
domeniu, trebuie să te faci cunoscut într-un anumit fel. Dacă stai acolo
doar cu treaba ta şi taci din gură, nu cred că o să reuşeşti foarte
mult. Cei care au reuşit cel mai mult până acum, erau «oratori»". Pe
lângă a-şi exprima părerile, exerciţiile de la actorie au ajutat-o să se
disciplineze - îmi povesteşte că înainte era foarte agitată şi
dezorganizată, iar acum încă mai e puţin repezită, dar s-a mai domolit,
datorită actoriei.
Unul dintre exerciţiile ei preferate este cel în perechi, în care
partenerii se privesc în ochi, iar cineva de pe fundal te ghidează să te
gândeşti la partenerul tău de când e mic şi să îş însoţeşti, în
imaginaţie, până la sfârşitul vieţii. Seamănă cu conexiunea care se
creează în timpul unui spectacol. "Dacă nu ai relaţia asta bine
stabilită cu partenerul de scenă, lipseşte »acel ceva»", zice Sandra.
Normal că visează să ajungă actriţă. Dar nu oricum. Vrea să ajungă o
actriţă în spectacole de la care spectatorii să plece nu doar mulţumiţi,
ci cu o lecţie, cu un gând bun sau nou, cu ceva care să îi ajute mai
departe. Şi-ar dori să ajute pe cineva, într-un fel sau altul, prin ceea
ce face şi îi place. Crede că asta trebuie să facă un actor. Este
convinsă de rolul social al teatrului. Din punctul ei de vedere, dacă
lumea ar fi destul de deschisă, ar putea să se educe mult prin teatru.
Una din problemele care o preocupă mult pe Sandra şi care ar putea fi
rezolvată cu ajutorul teatrului este legată de etichetare. Dacă o
persoană nu face ce vrem noi sau cum vrem noi, o etichetăm fără să o
cunoaştem. E un punct în minus pentru societate să nu-ţi doreşti să
cunoşti o persoană. "E păcat, pentru că putem altceva. Putem mult mai
mult". S-a tot gândit la cum s-ar putea schimba problema asta, şi crede
că o soluţie ar fi mai multe evenimente de tipul celor organizate de
Ideo Ideis, inclusiv cele din afara festivalului. Poate astfel, lumea,
uşor-uşor, ar începe să fie deschisă, să vrea măcar să încerce.
... se pare că planul Sandrei este, în linii mari, gata. S-ar părea că,
până acum, i-a reuşit - momentan, nu există lucruri pe care să
trebuiască să le facă, deşi nu-i plac, cum nu există nici lucruri pe
care ar vrea să le facă şi nu le poate face. M-am bucurat să văd că, sub
pragmatismul surprinzător, există totuşi acelaşi vis de a "salva lumea"
pe care îl caut în toţi oamenii şi pe care mă străduiesc să nu-l
abandonez. Mă gândesc chiar că, în combinaţie cu realismul care nu-mi
amintesc să-i fi caracterizat pe cei din generaţia mea, visul ăsta, aşa
vis cum e el, are chiar ceva mai multe şanse de reuşită.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu