Lumea trece printr-o perioadă foarte dificilă, iar politicile urmate
de autoritățile principalelor economii ale lumii încearcă să găsească o
cale către lumină, deși marja de manevră este tot mai restrânsă, în
condițiile datoriilor publice record și ale dobânzilor coborâte în
teritoriul negativ.
Este drept, România se află într-o situație ceva mai bună, pentru că
are o creștere economică relativ robustă, pe fondul unei datorii publice
mai reduse, deși în creștere, și a unor rate ale dobânzii rămase în
teritoriul pozitiv. În treacăt fie spus, aceasta situație mai bună este,
printre altele, rodul unor politici corecte, urmate un număr
semnificativ de ani, după criza din 2008.
Cu un context internațional foarte problematic și unul intern ceva
mai rezonabil, poate ar fi fost de dorit ca mediul public să se
concentreze asupra a ceea ce țara noastră ar avea de făcut pentru a
continua o creștere susținută, pentru a reduce decalajul care ne separă
de țările avansate din Uniunea Europeană. Asemenea teme sunt puțin
prezente în spațiul public, dar în schimb se mențin în actualitate
opinii cu privire la politici urmate de România după criza declanșată în
toamna anului 2008. Poate că nici acest subiect nu ar fi lipsit de
interes, dacă ar putea fi trase concluzii despre ceea ce ar trebui să
facem de aici înainte pentru a evita intrarea într-o nouă criză, în
viitor. Din păcate, ceea ce pot observa în spațiul public este cu totul
altceva. Politici publice îndelung analizate înainte de a fi fost
implementate, validate mai întâi prin negocieri pe plan internațional,
iar apoi sancționate prin legi adoptate de Parlament sunt puse în
discuție de persoane a căror lipsă de calificare în materie este
manifestă. A fost mai întâi o plângere penală adresată DNA și semnată de
persoane care au luat credite în franci elvețieni. Aceștia acuzau în
stânga și în dreapta (pentru că nu era deloc clar pe cine și de ce anume
îi învinuiesc) în legătura cu pachetul de împrumuturi încheiat de
guvern și de Banca Națională cu FMI și cu alte instituții internaționale
în anul 2009.
Mai nou, ținta revine pe Banca Națională în legatură cu politica
monetară urmată după declanșarea crizei, în septembrie 2008. Subiectul
are o complexitate ridicată, întrucât situația României era deosebit de
vulnerabilă, într-un moment în care lumea întreagă, dar în special
țările dezvoltate, intrau într-o criză de cu totul altă natură decât
cele anterioare. Și, așa cum s-a văzut, politicile adoptate de
economiile cele mai dezvoltate au urmărit menținerea încrederii într-un
sistem financiar vulnerabilizat sever de amploarea creditelor
neperformante, inclusiv pe seama unor masive subvenții acordate de
guverne pentru stabilizarea sistemului financiar.
Iată că acum, la mai bine de 8 ani de la declanșarea crizei mondiale,
câțiva critici vehemenți ai Băncii Naționale revin cu alte acuzații
aiuritoare.
România a intrat în criză după 8 ani de creștere economică rapidă,
dar în care a acumulat și dezechilibre primejdioase. În anul 2008
deficitul public nominal a urcat la 5,7 la sută din PIB, dar deficitul
structural a ajuns la circa 9 la sută din PIB. Deficitul de cont curent a
fost de 13,8 la sută din PIB în 2007 și de 11,8 la sută din PIB în
2008. Acestea sunt cifre ametițoare, rar întâlnite pe plan mondial, mai
ales în economii relativ mari, și care declanșează inevitabil programe
de reformă, uneori foarte dure, pentru corectarea situației. (A se vedea
în acest sens cazul Greciei). În cifre absolute, deficitul de cont
curent a fost de 17,3 miliarde euro în 2007 și 16,8 miliarde euro în
2008. Cei care critică pentru motive fantasmagorice Banca Națională au
reprezentarea a ce înseamnă o nevoie de finanțare de peste 34 miliarde
euro doar pentru a susține deficitul curent din ultimii doi ani, la
momentul respectiv ? Sau vorbim precum copiii de 3 ani când aud de prima
dată de catralioane ?
Problema de finanțare a unor deficite de aceasta magnitudine este
oricum serioasă. Lucrurile devin deosebit de severe când finanțarea
trebuie realizată într-un context internațional mai mult decât
nefavorabil, marcat de cea mai gravă criză financiară de după marea
depresiune din 1929-1933. Așa cum am arătat pe larg într-o alta intervenție
publică în realitate nevoia de finanțare a României era de peste 123
miliarde euro în perioada 2011-2013, iar asta în condițiile reducerii
susținute a deficitului extern, prin politici de corectare a cererii
interne.
Corectarea cererii interne este termenul uzual folosit pentru a
desemna ansambluri de politici menite să micșoreze, chiar drastic,
deficitul bugetar (ceea ce înseamnă cheltuieli publice mai mici și
impozite mai mari) să măreasca exporturile și să reducă importurile, dar
și să reducă, fie și temporar, veniturile disponibile ale cetățenilor,
inclusiv prin creșterea impozitelor. În acest mix, banca centrală
participă numai prin acțiuni care determină deprecierea controlată a
monedei naționale și prin menținerea sau, în funcție de situație, prin
majorarea ratelor dobânzilor, care crește atractivitatea economisirii și
scade apetitul pentru credit. Un asemenea program este întotdeauna
nepopular – dar el nu poate fi evitat. (A încercat să îl evite primul
guvern Tzipras, dar urmările au fost devastatoare pentru țara lui, iar
în final programul său a respectat fix ce recomandă tomuri de literatură
de specialitate).
Nevoia imposibil de amânat de a restabili echilibrul extern este
declanșatorul procesului, dar de fapt măsurile din program vizează
echilibrul intern, viabilitatea poziției bugetului de stat, revenirea la
o creștere sănătoasă și de durată. Este ceea ce s-a întâmplat și la
noi, prin programele succesive adoptate de guvern, cu participarea
Băncii Naționale, agreate de organisme financiare și politice
internaționale și sancționate de fiecare dată de Parlamentul României.
Totul, inclusiv descrierea amănunțită a politicilor, făcut public de
fiecare dată.
Trebuie subliniat că politicile adoptate în aceasta conjunctură
dramatică de către autoritățile române au primit girul instituțiilor
internaționale. Finanțarea primită de la FMI, de la Banca Mondială și de
la Comisia Europeană a permis depășirea momentelor celor mai dificile
ale crizei. Deși căderea PIB din 2009 a fost severă, ea s-a realizat în
condițiile în care a fost lansată corectarea deficitelor structurale
majore de dinainte de criză. Au putut fi puse bazele înscrierii
deficitului public în limitele stabilite de Obiectivele pe Termen Mediu
(MTO), iar deficitul extern a coborat sub 1 la sută din PIB în ultimii
ani. Se trece cu prea multă ușurință peste faptul că nu a fost acordată
nicio subvenție din bani publici pentru nicio bancă, spre deosebire de
multe alte țări dezvoltate. Aceste baze solide au permis reluarea
creșterii și performanțele din prezent. Fără o politică riguroasă și
congruentă, fără asigurarea finanțării externe absolut indispensabile,
rezultatele ar fi fost dezastruoase.
Dar toate acestea nu contează. Un duet de așa-ziși analiști repetă
fără să se sature aceleași inepții, care dovedesc neînțelegerea celor
mai elementare corelații macroeconomice. Astfel, a vorbi despre
reducerea abruptă a ratelor dobânzii, pentru că – vezi Doamne – așa au
procedat alte țări sunt pur și simplu vorbe goale, aruncate în vânt. Dar
criticii Băncii Naționale vorbesc foarte mult și înțeleg foarte puțin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu