Recenta dezbatere despre școlarizarea în particular (homeschooling)
a scos la iveală nu doar nemulțumirile profunde pe care le avem mai
toți cu privire la sistemul de educație națională, ci și suspiciunile
profunde pe care le nutresc unele figuri ale intelighenției românești
față de alternativa la sistemul clasic de învățământ.
Mă opresc, dintr-un unghi strict personal, asupra declarației făcute
de fostul ministru al Educației, domnul Mircea Miclea, căruia trebuie
să-i dau parțial dreptate: „nici un «profesor particular» nu poate sa
reproducă la tine în living experiențele socio-emoționale pe care ți le
oferă integrarea într-o comunitate școlară”.
La vârsta de 35 de ani, trecut fiind prin toate etapele sistemului de
învățământ românesc, de la grădiniță la doctorat, pot împărtăși câteva
reflecții despre experiențele „socio-emoționale” de neuitat pe care mi
le-a prilejuit școala românească, experiențe care cu greu ar putea fi
reproduse în afara ei.
Din vremea grădiniței o amintire indelebilă privește rigla groasă de
lemn aruncată cu furie de către tovarășa educatoare înspre un
neastâmpărat „șoim al patriei” așezat la vreo două scaune distanță de
mine. Văd și acum obiectul zbârnâind în zbor către ținta umană pe care
urma să o reducă la tăcere. Pe măsură ce zăbovesc asupra acestei scene
aproape ireale, încep să mă întreb dacă nu cumva sunt victima unei false
memorii, a unei confabulații. Să trecem, prin urmare, la etapa școlară
căreia i se asociază amintiri mai puțin șubrede. Pentru clasele primare
îmi pot verifica amintirile cu ajutorul surorii mele, pe care am avut-o
colegă în primii opt ani de școală. Ascuțimea pantofilor tovarășei
învățătoare am simțit-o amândoi în câteva rânduri, căci respectiva
doamnă, aflată la apusul carierei și la capătul răbdării, aplica metode old school
ca să îndese hărnicia în loazele care formau ultima ei promoție. Din
gimnaziu rețin mai ales palma strașnică pe care a încasat-o colegul meu
de bancă din partea dirigintelui. Lovitura a fost atât de puternică,
încât colegul s-a prăvălit peste mine, proiectându-mă afară din bancă.
Metoda era aplicată mai des decât consideram normal chiar și pentru o
vreme în care astfel de practici erau subînțelese.
Îmi imaginez că incidența violenței fizice s-a diminuat în cei 20 ani
care au trecut de când am absolvit școala generală. Dar nu sunt la fel
de sigur că la fel stau lucrurile cu violența verbală manifestată de
profesori. Dacă ați fost unul din cele câteva sute de mii de copii
aparținând unui spațiul confesional minoritar, nu se poate să nu fi
simțit în ceafă, încă din primii ani de școală, suflul disprețului
„majoritar”. Învățătoarea mea s-a asigurat din vreme că îmi cunosc locul
în societate. Ea nu folosea, ca dl Daniel Funeriu, sintagme fine precum
„sectanți ciudați” (demne de prestigiul unui doctor format în Franța,
sub oblăduirea unui laureat Nobel), ci epitete neaoșe, precum „pocăitul
dracului”. Chiar și așa, umilirea practicată la tablă, sub ochii a
treizeci de elevi, erau mângâieri în comparație cu alte forme de
stigmatizare socială căreia îi cădeau victime, în comunism,
minorităților religioase (neo)protestante. Căci una e să fii scos în
fața clasei și făcut cu ou și cu oțet; altceva este să fii scos „în
careu”, în fața întregii suflări școlare, și să ajungi ținta deriziunii
venite din partea politrucilor aflați la conducerea școlii.
Veți spune: „Se mai întâmplă! Sunt excepții nefericite ale unui
sistem care nu este perfect nicăieri în lume. Micile rateuri și derapaje
nu trebuie să ne zdruncine încrederea în beneficiile pe care le aduce
sistemul luat în ansamblu. Să nu aruncăm apa din copaie cu tot cu
bebeluș.” Aș fi de acord cu această idee dacă ea n-ar trece cu vederea
un fapt alarmant: apa educațională în care este botezat bebelușul
conține un ingredient foarte toxic: corupția.
Cu toate eforturile DNA-ului de o stăvili, corupția continuă să curgă
năvalnic prin toate arterele instituțiilor din România: justiție,
poliție, vamă, administrație locală, administrație centrală, sistem de
sănătate, învățământ etc. Principalul ganglion canceros din care coboară
în cascadă limfa ubicuă a ticăloșiei rămâne parlamentul, despre ale
cărui isprăvi întru sporirea impunității și apărarea penalilor auzim în
mod constant în ultima vreme. Numai că, până să ajungă membru al
parlamentului putregăios care otrăvește democrația valahă, cutare
senator și-a exersat îndelung capacitatea de a comite fraude și
turpitudini fără să clipească. Și a început foarte devreme, fiindcă
școala românească este primul mediu care îl expune pe elev la aerul
viciat al corupției. Aici deprinde micul școlar primele metode de a
obține note mari prin eforturi minime, de a copia, de a „fenta”, de a
face lucruri de mântuială. Ploconelile față de atotputernicele
învățătoare și plata meditațiilor făcute la domiciliul profesorilor
(altminteri greu de „capacitat” să deschidă vistieriile cunoașterii)
sunt experiențe inițiatice care nu se pot deprinde în living. Cititorii
acestui text nu trebuie să caute exemple prea departe. Fiecare își poate
sonda propria istorie. În liceu auzeam povești incredibile: cutare
profesoară de la clasa vecină și-a ales singură, în magazin, ploconul
care să-i fie livrat cadou de ziua ei. Nu avea suficientă încredere că
tinerele fete pe care le educa ar fi putut, fără îndrumare directă, să
aleagă taman articolul vestimentar visat. Nefiind membru al unei clase
populate cu odrasle ale notabilităților locale, am fost scutit de
grotescul acestui spectacol. Dar problema sistemului e veche, atât de
veche, încât nu poți deschide un volum de memorialistică românească fără
să te lovești de realități frapante prin actualitatea lor. Ofer, spre
exemplificare, un citat din Petre Pandrea („Memoriile mandarinului
valah”, vol. 1, p. 49): „Ralea și Pătrășcanu se cunoșteau de mult, de la
Liceul Internat din Iași, acea pepinieră de groaznici carieriști, liceu
care a crescut generații întregi de oameni fără caracter, fără morală,
concupiscenți de cunoaștere, de averi, de plăceri, de cariere. Pedagogia
Liceului Internat era clădită pe Lustprinzip (principiul plăcerii)”.
Probabil forma de corupție cea mai răspândită în învățământul
românesc, aisbergul uriaș cu ale cărui vârfuri se luptă presa românească
de ani buni de zile, rămâne plagiatul. Din motive asupra cărora nu pot
zăbovi aici, școala românească nu reușește să cultive pe scară largă
deprinderile fără de care nu este posibilă cercetarea academică
originală: capacitatea de a sintetiza un text și de a-l evalua critic.
Vă mai aduceți aminte de „toceala” necesară pentru învățarea
„comentariilor literare”? Elevul era pus să memoreze ca Trăsnea
conținuturi care îi erau complet străine. Toceam mecanic, pur și simplu.
Puși în fața unui text, nu eram în stare să-i identificăm articulațiile
și firul logic. În materie de scris n-am învățat, pe băncile liceului,
că un text, mai cu seamă unul științific, trebuie să fie construit după
anumite rigori argumentative. Epidemia referatelor copiate din cărți sau
de pe internet a zădărnicit orice efort al acelor profesori dornici
să-i învețe pe elevi că originalitatea trebuie strunită de hățurile
gândirii critice.
Ca să privesc lucrurile din celălalt capăt, al „școlii de acasă”, voi
observa că, în mod paradoxal, limba străină din care am tradus lucrări
de specialitate și de care mă servesc cel mai adesea la simpozioanele
din străinătate nu este rusa care mi-a fost îndesată pe gât cinci ani de
zile, în clasele 4-8, ci engleza, pe care am deprins-o în regim de
„homeschooling”. În clasa a șasea, când am început să studiez și
franceza, am decis că engleza mi-ar fi chiar mai necesară și mi-am
procurat singur materialele. În primul an de liceu, puteam scrie și
conversa în această limbă mai bine decât mulți dintre colegii mei care
avuseseră șansa (irosită, din păcate) de a studia engleza din clasa a
doua sau a treia. Cu limba germană, care îmi este de mare trebuință în
munca de cercetare, m-am luptat tot singur, tot în perioada liceului.
Dacă nu am atins încă nivelul de performanță pe care mi-l doresc, este
fiindcă în acei ani am fost canonit cu alte materii complet irelevante
din perspectiva intereselor mele. Aș fi preferat, de pildă, să fiu
scutit de cel puțin două din cele trei ore de matematică săptămânale
(algebră, trigonometrie, geometrie), în condițiile în care, ca elev la
filologie, mă pregăteam să lucrez cu literatură, nu cu abstracțiuni
matematice. Ca biblist, mă aplec asupra unor texte din diferite epoci,
pentru a căror înțelegere se cere studiul limbilor vechi (latină,
greacă, ebraică) și moderne (engleză, germană, franceză). Orele de
matematică – un timp irosit – mi-au dovedit, deși nu mai era nevoie, că
șansa de a se mai descoperi printre tocilarii de la filologie vreun
Srinivasa Ramanujan se epuizaseră definitiv încă din gimnaziu.
Alte domenii pe care le consider fundamentale pentru dezvoltarea
armonioasă au lipsit aproape cu desăvârșire din educația primită în
școală: muzica și istoria artei. Ambele au fost izgonite la periferie,
încât din gimnaziu am ieșit cu vreo trei titluri muzicale: „Petrică și
lupul” de Prokofiev, „Surpriza” lui Haydn și „Vltava” lui Smetana. Poate
că memoria îmi joacă iarăși feste. Putem sonda progresul școlii
românești dacă-l întrebăm pe un elev de clasa a opta care este concertul
lui de vioară preferat. Aș fi foarte curios să aflu care sunt
răspunsurile. Nici cu istoria artei nu stăm mai bine. Puținele
cunoștințe pe care le-am dobândit în materie de artă europeană se
datorează nu școlii românești, ci vizitelor făcute în muzeele din
Londra, Paris, Roma, Chicago, Hamburg, Köln, Aachen.
Mai gravă decât predarea superficială a celor două materii mi se pare
criza care afectează predarea istoriei. Când nu sunt prezentate
deformat, nesincer sau trunchiat, unele capitole de istorie lipsesc cu
desăvârșire. Mă opresc asupra unuia singur: influența Reformei
protestante asupra culturii românești. Câți absolvenți de Litere și de
Istorie știu care este prima carte publicată în limba română și în ce
context socio-politic a apărut? Faceți un test și puneți această
întrebare primului „intelectual” care vă iese în cale. Dacă primiți
răspunsul corect, ridicați miza. Sunt șase bune să aruncați asupra
interlocutorului un văl gros de mister, dacă îl întrebați când a fost
introdusă prima dată limba română în Bisericile românești. Căror
„cuvioase pricini” datorăm omiterea acestui capitol de cultură din
manualele noastre de istorie ar putea fi lejer subiectul unei teze de
doctorat.
Desigur, școala românească nu poate fi redusă la cele câteva
disfuncții prezentate mai sus. Aș fi nedrept dacă n-aș spune în
încheiere că între dascălii pe care i-am avut s-au numărat persoane cu
formație intelectuală solidă, cu simț pedagogic și cu multă pasiune
pentru profesie. Faptul că școala românească nu a intrat încă în colaps
total se datorează în bună măsură eforturilor și dedicării acestor
oameni. Însă meritele lor, departe de a compensa deficiențele
sistemului, le fac pe acestea din urmă și mai evidente. Iar dacă suntem
dispuși să le vedem, vom fi probabil mai puțin îndârjiți față de ideea
de homeschooling.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu