Nicolae Coande: Al. Cistelecan, după ce au trecut treisprezece ani de la debut ţi-ai surprins cititorii cu două cărţi apărute aproape simultan. După o carte "nemţească", solid-ancorată în solul ferm al sintezei monografice ai revenit rapid cu un volum de focuri bengale unde poeţii fac figură de solişti expuşi într-un top frugal, dar bine condimentat. Cum explici această impetuozitate care-ţi defineşte pînă la un punct stilul critic inconfundabil în opoziţie cu "aşezarea" din Celălat Pillat?
Al. Cistelecan: Nu sînt în totul vinovat de acest bombardament
neplăcut. În intenţia mea, "Top ten"-ul ar fi urmat să apară abia în
acest an editorial şi aşa m-am şi înţeles cu dl. Radu Mareş, directorul "Daciei". Dar cînd m-a anunţat că apariţia e devansată mi s-a
părut excesiv să protestez altfel decît suav la asemenea încălcare a
protocolului. În fond nu găseşti chiar oricînd edituri gata dispuse la
astfel de gesturi, care oricum nu-s prea
rentabile nici pentru ele. Totuşi, chiar şi în cazuri de extremă
rarefiere editorială, cum părea să fie al meu, cel puţin pînă acum, două
cărţi pe an reprezintă un abuz şi un semn de grafomanie. Mă pretind
cititor şi ştiu ce înseamnă să nu-ţi fie milă de această specie anacronică. Decît două cărţi într-un an, mai bine niciuna; e mult mai onorabil şi mai caritabil. Cît despre posibilul conflict pe care încerci să mi-l insinuezi, eu nu l-am
simţit niciodată. Am fost totdeauna de părere că, prin condiţie,
criticul e un reacţionar şi că trage mereu înapoi. Uneori trage înapoi
şi literatura de azi, citind-o prin cea de
ieri. Alteori i se poate îngădui să citească (cu intenţia subversivă de a
o împinge, compensator, înainte) chiar literatura de ieri. Nu fac un
secret din faptul că am cel puţin o slăbiciune pentru literatura numită
"veche" (dar pe româneşte, nu pe slavoneşte) şi o pasiune aparte pentru
poezia interbelică. Şi nici din faptul că aş susţine, chiar şi acum,
cînd e imposibil, un clasicism românesc. De altminteri, se vede şi azi
cu ce consecinţe amare am sărit peste el direct în improvizaţie. Fiind,
cîtuşi de cît, critic literar, vin din trecut. Nu ştiu dacă am ajuns în
prezent, unde, oricum ai lua-o, numai cu impetuozitate nu mă comport. Presupun că pot trece drept o prezenţă discretă (dacă nu chiar o absenţă discretă).
N.C.: Ai fost nominalizat la premiile Uniunii Scriitorilor pe
anul 2000 de un juriu condus de profesorul universitar şi criticul
literar Ion Pop, tocmai pentru masivul tău Pillat, alături de nume
prestigioase ale criticii literare de la noi: Marin Mincu, Gheorghe
Grigurcu, Gabriel Dimisianu. Ce vei face dacă nu vei lua acest premiu pe
care eu unul cred că-l meriţi cu prisosinţă? Îţi vei mai da o dată demisia din generaţia '80 sau vei emigra în Oltenia?
Al.C.: Nominalizarea la premiu, dată fiind compania, e prin sine o distincţie. Cred că nu m-aş bucura dacă nu l-aş lua, dar nici foarte convins că-l merit nu sînt. Sau, oricum, nu înaintea celorlalţi. Dacă-l
voi lua, mă voi bucura de el cu această îndoială. Am demisionat din
"generaţia '80" - şi sper că măcar oltenii, avînd faimă de iuţi la
minte, vor pricepe acest gest paradoxal - nu din vreo supărare pentru
ceva sau pe cineva. Pur şi simplu, alături de Alexandru Muşina şi Virgil
Podoabă (dar sigur vor mai fiind şi alţii care au avut acest
sentiment), am considerat că "generaţia '80" a devenit o mică provincie
anacronică, exasperant de narcisistă, iritată şi bosumflată. Noi oricum
suntem provinciali şi nu voiam să fim nişte provinciali la puterea a
doua. Faci parte dintr-o generaţie, vrei - nu
vrei, la tinereţe, dar după 30-35 de ani a mai face parte din ea, altfel
decît sui generis, e caz de spital. Şi, ca să mă repet, nu totdeauna şi
nu neapărat literar. Nu ştiu dacă, la un caz, voi emigra în Oltenia,
pentru că nu ştiu cum e Oltenia, n-am văzut-o niciodată. Noi, în Ardeal, cam avem complexul oltenilor şi dacă ei sunt aşa cum le umblă buhul, nu cred că m-aş putea adapta. Oltenii pe care i-am
văzut eu sînt literari şi, deci, denaturaţi, nereprezentativi, sau de
piaţă. Cei din pieţele noastre mi se par oameni simpatici, vorbăreţi, cu
umor (şi cu marfă bună, ceea ce e chiar mai important). Mă bizui însă
pe umorul meu pentru a suporta cu bine orice s-ar întîmpla.
N.C.: Într-un interviu publicat recent în revista timişoreană Orizont vorbeşti despre un proiect care, sunt sigur, va stîrni interesul printre poeţii generaţiei de care tocmai te-ai "despărţit". Este vorba de o carte pe care o vei numi 10 / 80 şi unde vei judeca - literar evident - cei
mai valoroşi zece poeţi ai generaţiei. Avansai ideea că topul deja
existent va fi binişor modificat şi că expresionismul generaţiei lui
Cărtărescu are mai multă substanţă decît post-modernismul care l-a impus tocmai pe liderul ei literar (se poate spune şi invers). Supra-tema viitoarei tale cărţi va aduce în prim-plan
figuri ca Ion Mureşan, Liviu Ioan Stoiciu, Aurel Pantea, Marian
Drăghici în detrimentul unor Coşovei, Iaru, Stratan sau chiar
Cărtărescu?
Al.C.: Nu ştiu dacă e cazul să mă las, cu naivitate, tras de limbă. După cum mă întrebi - şi dacă, într-adevăr, asta ar fi cartea, ori măcar "supratema" ei - pare că nici nu mai are rost s-o
scriu. Văz că o ştii pe dinafară. Dar te asigur că nu e asta teza
cărţii (care nici nu are o teză), chiar dacă expresioniştii vor
echilibra binişor balanţa după ce Cărtărescu i-a măturat, seniorial, de pe ea. Ăsta mi se pare complexul provincial al lui Cărtărescu, care, altminteri, printr-o şmecherie nu prea demnă de el, se asigură de orice răsturnare, punîndu-i
orice eventualitate pe seama spiritului provincial. Care se ştie cît e
de îmbîcsit şi de resentimentar... Cu astfel de premise, ierarhia lui
Cărtărescu e menită sigur eternităţii, nu doar posterităţii. Eu sînt
însă mai modest, n-am partid, n-am cenaclu, n-am program. Oricum, nu unul favorit. Prin urmare, 10 / 80,
cum se va numi cartea, nu va fi una "de casă", cu ardeleni vs.
postmodernişti sau cu expresionişti vs. postmoderni. Va fi o carte
despre poezia şi poetica generaţiei '80, văzute cu cîtă obiectivitate
sau detaşare pot eu suporta. Singurul lucru sigur e că vor fi zece
poeţi, deşi această cifră începe să mi se pară emfatică. Recitindu-i, nu mai sunt sigur că-s
chiar zece cei care trebuie luaţi în seamă. Dar şi dacă ar fi cinci,
tot înseamnă mult pentru o generaţie. Fiind o carte care urmează mai
degrabă să cînte prohodul generaţiei decît s-o
ajute în afirmare (cum au fost cele despre generaţia '60, ale lui
Mircea Martin, Ion Pop, Marin Mincu ş.a., şi aici optzeciştii au
dreptate să se simtă frustraţi şi să se aclame ca generaţie fără
critici) îmi pot lua riscul unei totale lipse de partizanat. Pentru mine
generaţia '80 ţine de istoria literară, e acqua passata.
Sare numaidecît lîngă inima cititorului: Ion Mureşan
N.C: Ştiu că revista cea mai bună este cea la care lucrezi sau colaborezi, după cum tu însuţi ai afirmat-o. Temele cu bătaie lungă au făcut din Vatra o revistă-dosar pe care literaţii o aşteaptă cu încredere, dar şi cu sentimentul că li se pregăteşte "ceva". Cum ai defini proiectul-Vatra, acum că numele a devenit renume?
Al.C.: Înainte de a-l defini, aş prefera să-l
calific: un proiect serios, cu destule modulaţii "simpatice", aşa ca să
nu sperie pe nimeni şi să poată atrage pe toată lumea, de la cititorii
riguroşi la cei frivoli; un proiect, mai ales, cu bătaie lungă - cel
puţin din partea noastră, deşi această bătaie nu depinde numai de noi
cît va fi de lungă.
Un proiect care vine, zic eu, cu două seturi fundamentale de exigenţe:
unul priveşte criteriile de evaluare literară, celălalt - problematica
de abordat. Suntem o revistă lunară, deci primejdia de a pierde ritmul
actualităţii e una imediată. Dar încercăm să suplinim această rarefiere a
ritmului prin abordarea "frontală" - şi pe front larg, diacronic şi
sincronic deopotrivă - a tematicii pe care ne-o
asumăm. Pe trei mari linii se desfăşoară proiectul nostru: promovarea
literaturii la zi, cu o atenţie (critică) aparte pentru tineri şi pentru
fenomenele de înnoire; dar fără a discrimina prin această favoare
celelalte generaţii; a doua linie definitorie e constituită de programul
de "re-examinare" a culturii - nu doar a literaturii - române; în fine, a treia linie constă într-o dublă deschidere: a literaturii spre filosofie, teologie, istorie etc., şi implicarea culturii noastre într-un veritabil dialog european.
N.C.: Ai scris despre Ion Mureşan că este "poet - restul e artişti". Nu mi-e clar, deşi am priceput "provocarea". Vrei să mai explici o dată cum e cu ieşirea din
"specie"?
Al.C.: Nu era (nu neapărat) o judecată valorică. Dar între Ion
Mureşan şi ceilalţi poeţi - chiar şi cei care seamănă, în vizionarism,
în convulsivitate cu el - stă o diferenţă abia transparentă, dar
decisivă, pe care cititorul o simte de îndată. Ion Mureşan nu se
protagonizează pe sine; întotdeauna se lasă absorbit de
compasionalitatea pe care o induce tema. De aceea poezia lui, deşi nu
uşor de citit, sare numaidecît lîngă inima cititorului, nu neapărat încîntîndu-l, dar sigur consolîndu-l, compătimindu-l
fără lacrimogenie. E un poet care se dăruieşte spontan, candid, fără a
ţine la postura de erou sau vedetă a propriului text. Are, deci, această
generozitate fundamentală pentru marii poeţi.
N.C.: De cîte istorii literare este nevoie pentru sfîrşitul literaturii?
Al.C.: De una, dar care să fie mai definitivă decît o lespede.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu