A aparut de curand pe site-ul Ministrului Justitiei proiectul de OUG privind gratierea unor pedepse.
In cele ce urmeaza voi arata cum aceasta solutie nu este una de
natura sa rezolve problema supra-aglomerarii peniteciarelor intr-un mod
sustenabil, decat daca este dublata de o serie de reforme care sa
ajusteze mecanismele care genereaza supra-aglomerare.
Sa ne intelegem inca de la inceput. Da, penitenciarele romanesti sunt
supra-aglomerate in raport cu standardele CEDO. Printre altele,
standardele CEDO prevad un spatiu minim de 4 mp pentru fiecare persoana
privata de libertate. Aplicand acest standard, Romania are un deficit de
9.556 locuri de detentie. Nerespectarea acestui standard, dar si a
altora ce tin de conditiile materiale de detentie sau tratamentul
aplicat detinutilor a condus la condamnarea in repetate randuri a
statului roman la CEDO (32 hotarari in 2013, 29 hotarari in 2014, 75
hotarari in 2015). Numai in 2015 despagubirile acordate de CEDO au fost
de 459.275 euro. Ceea ce face din aceasta problema o urgenta este faptul
ca actualmente pe rolul Curtii se afla peste 500 de cauze si este din
ce in ce mai evident ca problema supra-aglomerarii si a conditiilor
precare de detentie este una sistemica ce reclama o decizie pilot ce
poate obliga Romania la masuri extrem de radicale si costisitoare. Multe
dintre observatiile Curtii au fost confirmate si de catre CPT
(Comitetul pentru prevenirea torturii).
Acum ca am clarificat problema de fond, sa analizam cum se produce
supra-aglomerarea. Din acest punct de vedere, situatia este relativ
clara. Numarul detinutilor este determinat prin: intrari in sistem,
durata pedepselor si modul de executare a acestora si iesirile din
sistem.
Sa le luam pe rand:
Controlul intrarilor in sistemul penitenciar
Altfel spus, cu cat vom avea mai multe sentinte privative de
libertate, cu atat vom avea mai multi detinuti. Din acest punct de
vedere, noul Cod Penal a largit destul de mult plaja si aplicabilitatea
alternativelor la detentie. Prin institutii precum amanarea aplicarii
pedepsei sau suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere, multe
dintre pedepsele scurte cu inchisoarea sunt acum executate in libertate,
sub supravegherea serviciilor de probatiune. Nu este aici locul si
momentul potrivit pentru a discuta in detaliu despre modul inflationist
in care si aceste servicii au fost supra-aglomerate cu infratori cu risc
scazut de recidiva. Este, cred, suficient sa arat ca in 2014 serviciile
de probatiune supravegheau un numar de cca. 25.000 infractori, iar in
2016 acest numar a ajuns la 60.000 de infractori. Aceasta crestere
exponentiala a numarului persoanelor supravegheate in 2 ani (cu cca.
35.000 persoane) a fost insotita de o reducere de cca. 2.500 de
detinuti. Prin urmare, masurile si sanctiunle comunitare si, implicit,
servicile de probatiune nu au un impact semnificativ
asupra populatiei carcerale. Probabil, ca o solutie ar fi ca masurile si
sanctiunile comunitare sa fie recalibrate astfel incat sa constituie cu
adevarat o alternative la pedepsa inchisorii si nu la alte sanctiuni
mai usoare, cum ar fi amenda. Poate si masura arestului preventiv ar
putea fi ajustata astfel incat sa nu mai avem peste 8% dintre detinuti
sub aceasta masura. Daca la aceasta cifra ii adaugam si pe cei aflati
sub arest preventiv in centrele de retinere si arest preventiv ale
Ministerului de Interne, cred ca ajungem la o situatie ingrijoratoare.
Penalizarea excesiva a unor infractiuni ar putea fi, de asemenea, pusa
in discutie. Spre exemplu, nu imi este clar de ce fapte precum
obstructionarea traficului auto sau executarea unor lucrari neautorizate
pe drumurile publice trebuie sa fie pedepsite cu inchisoarea.
Procentul detinutilor in populatia generala este in Romania cu putin
peste media europeana. Potrivit Prison Brief, Romania avea in 2016 un
numar de 140 de detinuti la 100.000 locuitori. Media europeana este
undeva in jurul cifrei de 125 de detinuti la 100.000 de locuitori.
Problema este ca Romania nu isi permite sa aiba un numar asa de mare de
detinuti pentru ca nu le poate asigura conditii decente de detentie.
Probabil ca Romania ar trebui sa isi propuna o rata custodiala de cel
mult 110 detinuti la 100.000 de locuitori. Rata custodiala sau cati
detinuti are o tara este o decizie politica si nu una fatalista. Sa nu
facem greseala sa credem ca rata custodiala are vreo legatura cu rata
infractionala. Nu, cele doua merg in paralel si se influenteaza reciproc
numai marginal. Noi, prin coduri si legi, stabilim cum sa pedepsim. Asa
cum vom vedea si mai jos, am ales sa pedepsim brutal, scump si
ineficient.
Durata si modul de executare a pedepsei cu inchisoarea
Am vazut mai sus ca Romania este usor peste media europeana in ceea
ce priveste rata custodiala. Nu asa stau, insa, lucrurile si in ceea ce
priveste durata pedepselor. Potrivit European Sourcebook of Criminal
Justice, durata medie a pedepselor privative de libertate in 2015 in
Europa era de 9 luni. Probabil ca nu s-a modificat cu mult nici astazi.
Stiti care este durata media a pdepsei cu inchisoarea in Romania? Nu. Nu
aveti cum sa stiti pentru ca Romania nu o calculeaza oficial (asa cum
nu calculeaza nici rata de recidiva dupa inchisoare si multi alti
indicatori indispensabili pentru a fundamenta o politica penala
rationala). Dupa niste estimari interne ale Administratiei Nationale a
Penitenciarelor durata medie a pedepsei cu inchisoarea in Romania era in
2016 de 7 ani. Probabil ca aceasta cifra ar trebui analizata mai in
detaliu, insa este evidenta discrepanta uriasa intre Romania si media
europeana. Aceasta durata excesiva a pedepsei medii face ca stocul de
detinuti sa fie extrem de mare, iar rulajul sa fie mic, ceea ce
contribuie la supra-aglomerarea penitenciarelor. In acests sens, poate
ar fi utila o ajustare a noului Cod penal in ceea ce priveste
sanctionarea concursului de infractiuni, a recidivei si, eventual, a
limitelor pedepsei pentru infractiunile cu risc scazut. Sa nu ne
imaginam ca pedepsele lungi descurajeaza infractionalitatea. Stim deja
din studii criminologice ca efectul de descurajare (engl. deterrence) al
pedepsei cu inchisoarea este aproape nul. Despre recidiva dupa
inchisoare nici nu mai trebuie sa discutam. In tari precum SUA, UK etc.
rata recidivei dupa inchisoare este de cca. 55-60% in primii doi ani.
Oare cat o fi in Romania?
Desi Romania dispune de un regim progresiv de executare a pedepselor,
acesta nu este intotdeauna pus in practica pe deplin. Spre exemplu,
detinutii din regimul deschis ar putea sa se deplaseze in afara
peniteciarului fara paza pentru a-si cauta un loc de munca, a-si
continua studiile sau chiar a lucra. Obligatia lor ar fi sa respecte un
traseu si un anumit orar de lucru, iar seara sa se intoarca in
penitenciar. Cati dintre cei peste 8.000 de detinuti din acest regim isi
executa pedeapsa astfel?
Este de salutat modul de deducere a zilelor de munca sau participare
la programe educative ori de reabilitare. Spre exemplu, pentru trei zile
de munca voluntara sunt considerate ca executate patru zile din
pedeapsa. Acest asa numit sistem ‘good time’ este unul extrem de
motivant pentru detinuti si poate contribui la o liberare mai rapida a
celor care desfasoara activitati lucrative sau participa la programe.
Din pacate numarul celor care muncesc este destul de redus. In 2015,
numai 8.462 detinuti au ‘iesit la munca’, din care numai 3.255 detinuti
au iesit la munca platita. Aceste cifre pot fi imbunatatite considerabil
daca se iau anumite masuri legislative sau de management. Spre exemplu,
este de neinteles de ce detinutul nu poate fi platit sub salariul minim
brut pe economie. Acest salariu este calculat astfel incat sa asigure
un nivel minim de trai pentru toti cetatenii. Dar detinutii beneficiaza
deja de cazare si masa gratuite, de incalzire, de haine, de medicamente
etc. In aceste conditii, de ce nu poate administratia impreuna cu
detinutii sa negocieze sub acest prag? Preferam sa prestam munca
voluntara in loc sa producem venituri si sa ii ajutam pe detinuti sa
castige niste bani de care au atata nevoie dupa liberare? Ar fi poate
util sa ne amintim ca multi detinuti de libereaza doar cu 2 lei si 60
bani (a se vedea si filmul cu acelasi nume !!). Desi in anul 2015 s-a
adoptat o hotarare de guvern extrem de ambitioasa privind reintegrarea
fostilor detinuti (HG nr. 389/2015), implementarea ei este departe de a
fi inceput.
Controlul iesirilor din sistem
Cu cat detinutii se libereaza mai repede, cu atat si sistemul se va
putea descongestiona mai rapid. Iesirile din sistem se produc cel mai
adesea prin liberarea la termen, liberare conditionata, alte forme de
liberare anticipata sau gratieri (individuale sau colective).
In Romania cei mai multi detinuti se libereaza conditionat. Anual se
libereaza conditionat cca. 10.000 de detinuti. Aici Codul penal
stabileste o serie de conditii dintre care cea mai importanta din
perspectiva supra-aglomerarii este conditia temporala. Detinutii cu
pedepse de sub 10 ani se pot libera conditionat numai dupa ce au
executat 2/3 din pedeapsa. Cei cu pedepse de peste 10 ani se libereaza
dupa executarea a ¾ din pedeapsa. Acest cuantum tine seama si de munca
prestata sau de participarea la programe.
Aceste cote pot fi ajustate astfel incat liberarea conditionata sa se
produca mai accelerat. Putem imagina un sistem diferentiat pentru
recidivisti si non-recidivisti. Spre exemplu, detinutii non-recidivisti
in Belgia se pot libera conditionat dupa ce au executat 1/3 din
pedeapsa, iar recidivistii dupa ce au executat 2/3. In Franta, Polonia,
Cehia si Italia infractorii primari se pot libera conditionat dupa ce au
executat o jumatate din pedeapsa.
De asemenea, am putea imagina o noua forma de liberare anticipata
dupa executarea a jumatate din pedeapsa cu conditia ca detinutul sa fie
de acord sa fie monitorizat electronic pana la termenul de liberare
conditionata (a se vedea aici exemplul Italiei). Monitorizarea
electronica are un potential urias atat ca alternativa la arestul
preventiv, cat si ca alternativa la pedeaspa cu inchisoarea pe termen
scurt (ex. de pana la 4 ani) sau instrument de monitorizare in cazul
liberarilor anticipate sau permisiilor din penitenciar. Sistemul de
monitorizare electronica poate fi ieftin sau foarte scump. Sistemul
bazat pe radio frecventa (RF) este relativ ieftin si poate fi utilizat
cu majoritatea infractorilor din Romania. Sistemul GPS este mai scump,
insa, nu este necesar decat in cazuri izolate, cu infractori cu grad
ridicat de risc de recidiva. Probabil ca banii economisiti din liberarea
anticipata a 10.000 de detinuti dupa executarea a jumatate din
pedeapsa, ar putea fi folositi pentru achizitionarea un sistem RF de
monitorizare electronica.
Am aratat mai sus doar cateva din masurile legislative sau de ordin
administrativ care ar putea sa conduca la o reducere sustenabila a
numarului de detinuti in Romania. Fara a schimba mecanismele din spatele
supra-aglomerarii nu vom reusi decat sa solutionam pe moment si
neconvingator o problema atat de sensibila. Probabil ca OUG privind
gratierea unor pedepse va fi adoptata si va conduce la liberarea a cca.
2.000 de detinuti si 20.000 – 30.000 de persoane supravegheate, insa,
fara ca mecanismele inflationiste sa fie reglate, aceste cifre se vor
regasi inapoi in statisticile penitenciarelor si serviciilor de
probatiune in maxim un an. In aceste conditii, nu este oarecum de
inteles de ce unii comentatori acuza puterea ca nu face decat sa isi
‘spele acolitii’ si nu sa rezolve cu adevarat o problema grava a
societatii romanesti? Nu este atunci legitim sa ne intrebam daca, prin
aceasta ordonanta de urgenta, nu suntem in prezenta unei utilizari
abuzive a puterii executive?
Prof. univ. dr. Ioan Durnescu Universitatea din Bucuresti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu