MONICA VISINSKI - Macovei, afirmatie monstruoasa dupa motivarea neconstitutionalitatii interceptarilor SRI: „Intr-o tara in care criminalitatea este ridicata, drepturile omului nu pot fi exercitate pe deplin”. Avocatul Adrian Toni Neacsu a comparat-o pe fosta procuroare comunista cu procurorul general al URSS din vremea Marii Epurari staliniste. Andrei Visinski: „Exista perioade cand legile trebuie privite ca anacronice si este necesar sa fie date de-o parte”
Fosta procuroare comunista Monica Macovei (foto)
si-a dat arama pe fata. Ex-ministresa Justitiei a tunat si fulgerat, pe
Facebook, dupa ce judecatorii CCR au explicat de ce este contrar
Constitutiei ca Serviciul Roman de Informatii sa se implice in
efectuarea operatiunilor de interceptare si filaj in dosare avand ca
obiect infractiuni de drept comun. Vajnica militanta pentru respectarea
Conventiei de la Strasbourg, inclusiv din postura de presedinte al
Asociatiei Romane pentru Apararea Drepturilor Omului – Comitetul
Helsinki (APADOR-CH), Monica Macovei a ajuns sa instige, de dragul
binomului SRI-DNA, la incalcarea drepturilor fundamentale ale omului: „Trebuie
sa gasim un echilibru intre respectarea drepturilor omului si reducerea
criminalitatii. Intr-o tara in care criminalitatea este ridicata, drepturile omului nu pot fi exercitate pe deplin”.
Reactiile nu au intarziat sa apara, iar una dintre cele mai inspirate replici a venit din partea avocatului Adrian Toni Neacsu,
fost judecator si membru al CSM. Intr-o postare tot pe Facebook, de joi
10 martie 2016, Toni Neacsu a comparat-o pe Macovei cu Andrei Visinski,
procuror general al Uniunii Sovietice in perioada Marii Epurari
staliniste din anii '30, unul dintre cele mai sinistre personaje din
istoria recenta a omenirii si omul prin care bolsevicii si-au instaurat
in Romania, in primavara lui '45, Guvernul lor.
Iata postarea avocatului Adrian Toni Neacsu, ca replica la afirmatiile Monicai Macovei:
„Primul citat: 'Intr-o tara in care criminalitatea este ridicata, drepturile omului nu pot fi exercitate pe deplin'.
Al
doilea citat: 'Exista perioade in istoria omenirii, ca si in vietile
noastre, cand legile trebuie privite ca anacronice si este necesar sa
fie date de-o parte'.
Citatele
apartin unul lui Visinski, procurorul general al lui Stalin din
perioada terorii, iar celalalt unui fost ministru de justitie al
Romaniei democratice si stat de drept. Sa facem un mic exercitiu: le puteti atribui corect personajelor indicate?”.
Prezentam postarea integrala a Monicai Macovei, dupa motivarea *deciziei CCR:
„Dosarele in care probele esentiale sunt bazate pe interceptari sunt vulnerabile, in urma deciziei CCR publicate astazi.
Este
vorba de toate dosarele care folosesc ca probe interceptari,
inregistrari ambientale, filaj si alte mijloace de supraveghere, aflate
in curs de cercetare la procurorii din toata tara (DNA, DIICOT,
parchete) sau pe rolul instantelor.
Nu
am criticat si nu voi critica deciziile Curtii Constitutionale, dar
dezbaterea publica a deciziilor judecatoresti si constitutionale este
parte a democratiei si a spiritului liber, asa cum de multe ori a decis
CEDO. De aceea, as vrea sa intelegem foarte bine consecintele acestei
decizii a CCR:
1.
Toti specialistii in drept penal stiu ca regulile de procedura penala
nu retroactiveaza si nici nu sunt supuse principiului legii mai
favorabile (Legea penala mai favorabila se aplica numai in cazul in care
infractiunea pentru care o persoana a fost condamnata este abrogata, si
niciodata regulilor de procedura penala). De aceea, ma intreb de ce
Curtea declara neconstitutionale interceptarile, filajele etc facute
anterior acestei decizii, pentru ca acestea au fost constitutionale la
data la care au fost efectuate. Probele facute cu suportul tehnic al
SRI, anterior deciziei CCR, trebuie sa ramana valabile, pentru ca la
data efectuarii lor au fost constitutionale, iar neretroactivitatea este
un principiu constitutional. Acesta este principiul stabilitatii
juridice in orice societate democratica, asa cum a decis CEDO in mod
repetat.
2.
Dosarele aflate in ancheta – fie pe coruptie, spalare de bani, evaziune
fiscala, fie pe crima organizata, trafic de droguri, de fiinte umane,
de armament etc - se vor inchide daca interceptarile sau alte mijloacele
de supraveghere secreta sunt mijloacele de proba vitale sau fac
legatura intre probe de alta natura.
3. Dosarele aflate pe rolul instantelor de judecata vor avea aceeasi soarta, vor fi si acestea inchise din aceleasi motive.
4.
Anchetele pe infractiuni de omor si alte infractiuni grave vor fi de
asemenea inchise, pentru ca si in aceste cazuri se folosesc in unele
situatii mijloace de supraveghere secreta, unde suportul tehnic este
asigurat de SRI.
5.
CCR a permis ca decizia sa fie folosita ca temei de revizuire si in
cauzele in care au fost ridicate exceptii de neconstitutionalitate
similare inaintea publicarii deciziei in Monitorul Oficial. Altfel spus,
cei care au aflat de pronuntarea deciziei, cunoscand opinia CCR de
neconstitutionalitate, si pana astazi, cand a fost publicata, au putut
ridica exceptii de neconstitutionalitate, ca sa scape de condamnare.
6.
Este dificil de inteles de ce CCR nu a acordat un termen de
implementare pentru un sistem complex si foarte scump. Motivarea
deciziei suspenda practic interceptarile de orice fel, in orice cauza,
pana la momentul in care DNA si DIICOT vor avea echipamentele si oamenii
pentru a face propriile inregistrari, filaje etc.
7.
Romania risca sa devina pentru o buna bucata de vreme raiul
infractorilor si al crimei organizate, oprind anchete transfrontaliere,
facute in cadrul cooperarii europene in materie penala.
Este
nevoie ca echipamentele de supraveghere secreta sa fie la Ministerul
Public, care sa asigure interceptarile pentru toti procurorii si
politistii din tara. SRI nu poate ceda echipamentele sale, pentru ca are
in continuare nevoie de acestea pentru activitatea privind siguranta
nationala.
DNA,
DIICOT si Parchetul General vor face cel mai probabil o analiza a
dosarelor care risca sa fie inchise in urma deciziei CCR, adica acele
dosare in care restul probelor nu sunt suficiente singure, fara probele
din interceptari, pentru ca judecatorul sa isi faca o opinie solida, pe
baza careia sa dea o solutie.
Astept
ca rezultatele acestor analize sa fie comunicate public pentru a vedea
cat de afectata este lupta anticoruptie si impotriva criminalitatii
organizate de decizia Curtii Constitutionale.
Trebuie
sa gasim un echilibru intre respectarea drepturilor omului si reducerea
criminalitatii. Intr-o tara in care criminalitatea este ridicata,
drepturile omului nu pot fi exercitate pe deplin. Trecerea de la o
anumita regula de procedura la alta nu se face in mod retroactiv.
Trecerea de la o anumita regula de procedura la alta nu se poate face
peste noapte si cu efecte dramatice pentru lupta impotriva
criminalitatii. Este imposibil sa faci sa functioneze o institutie noua
in 24 de ore si, de aceea, o masura tranzitorie era de asteptat sa fie
indicata de CCR”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu