Il urmaresc pe Guvernator de 18 ani. Mi-a placut intotdeauna stilul sau, de Moromete. Banca Nationala a Romaniei
a fost intotdeauna o pepiniera de economisti, unii geniali, precum
Lazea, altii mai degraba tocilari precum profesorul Daniel Daianu, un om
foarte rupt de realitate. Doi oameni mi-au atras atentia in mod
particular in aceasta perioada – Mugur Isarescu si Cristi Popa,
fostul sau viceguvernator. Minti briliante in materie de economie,
amandoi aveau o chestie, un fel de atingere a realitatii care nu le
permitea sa bata campii in monetarism cum face Daniel Daianu sau sa se
piarda in dimensiunea matematica, abstracta si mult prea infinita pe
care economia, de multe ori, da impresia ca o are. Cum eu nu sunt un
economist de profesie ci doar un comunicator (un jurnalist) destul de
autodidact in materie de economie, am trait acesti ani urmarind opinii,
politici aplicate si neaplicate, idei, pozitii, reveniri. Cand spun ca
am inceput sa ma indoiesc de Isarescu nu ma refer la buna credinta a
Guvernatorului (personalitatea sa are si o astfel de dimenisiune, rara
la acest nivel de putere si influenta) nu ma refer nici la judecatile de
valoare ale Guvernatorului (care probabil vor deveni si mai valoroase o
data cu inaintarea in varsta a lui Isarescu) dar am inceput sa am dubii
in legatura cu oportunitatea lor.
Vezi si Moise Guran: Domnule Presedinte, aveti un Cod Fiscal de promulgat! Dezbaterile s-au cam terminat
Asa cum va spuneam intr-un articol precedent, Mugur Isarescu si-a
dat deja acordul pe Codul Fiscal, dar s-a razgandit subit dupa epopeea
greceasca din aceasta vara. De data asta Ponta spune adevarul, dar vai,
saracul Ponta, a mintit de atatea ori incat nimeni nu il mai crede acum.
Interventia de saptamana trecuta, cea in care Isarescu desfiinteaza
literalmente Codul Fiscal, arata ca Isarescu crede ca ceva mult mai
important si mai periculos planeaza asupra tarii noastre si ca, desi
initial Isarescu a fost de acord, acum nu mai este, pentru ca pur si
simplu noul Cod Fiscal nu mai este oportun. Cu adevarat misto e faptul
ca Isarescu confirma practic ipotezele mele anterioare, de fapt tot eu
am si emis opinia ca "salvarea bancilor romanesti cu capital grecesc din
Romania este cheia bataliei pentru noul cod fiscal".
Acum, a mai aparut o ipoteza, una naspa rau, cum ca se pregateste
un plan de scoatere/iesire din UE a tarilor care nu indeplinesc unele
criterii si poate de aici si spaima lui Isarescu de a face Codul Fiscal
pilaf. Dupa cum vedeti, incerc sa fac o imagine in reflexia unor
cioburi, am fost plecat doua saptamani din tara si incerc sa ghicesc
(ceea ce de obicei nu fac, chiar daca las impresia ca fac) ce a dus la
asa o bulversare. Indiferent care sunt motivele lui Isarescu, indiferent
cum s-au acuplat diferitele tabere politice (care de regula nu inteleg
mai nimic) pe problema Codului Fiscal, in randurile urmatoare o sa imi
asum dificila sarcina de a combate cu argumente devastatorul atac pe
care Mugur Isarescu l-a sustinut impotriva Codului Fiscal. Asta pentru
ca am sentimentul ca nimeni altcineva nu are de gand sau nu poate sa o
faca.
Cheia problemei pare a fi deficitul bugetar. De fapt nu este, dar
hai sa stam pe ea. Nimeni nu stie exact care va fi impactul reducerii
TVA la alimente (BNR vede conturile trezoreriei si Isarescu stie totusi
unele lucruri inaintea muritorilor de rand) dar ceea ce vedem in acest
an este un excedent de 0.6% din PIB (deci un mld de euro pe prima
jumatate a anului) in conditii de reducere a CAS cu cinci puncte
procentuale. Pentru prima data in cei 18 ani de cand predicam (de la
scoala BNR citire) liberalizarea economiei prin reducerea de taxe avem o
confirmare, si inca una solida, ca reducerea de taxe creste veniturile
la buget prin stimularea economiei. De mai bine de jumatate de an
Romania reduce taxe si, in conditii de crestere usoara a cheltuielilor,
excedentul bugetar creste. Parca visam si nu ne credem ochilor ce visam.
Sigur Isarescu nu crede, dar executia bugetara il contrazice.
Bineinteles ca politica de stimulare fiscala prin reducerea de taxe
intr-o perioada de crestere este prociclica, dar la noi vorbim acum
despre o reformare fundamentala a economiei. Nu cresterea economica este
efectul principal al noului Cod Fiscal, ci reducerea evaziunii, o
chestiune care doua decenii a fost la fel de neverosimila ca si lupta
anticoruptie. Acum se intampla! Reducerea TVA este necesara in primul
rand pentru formarea unor bune practici in economie si, daca nu s-a
putut altcandva, e bine si acum. Oricand e bine. Isarescu e prea batran
ca sa mai creada in minuni, ok, dar problema batranilor este ca nu
recunosc minunile nici atunci cand ele chiar se petrec. Deci nu
cresterea economica din 2016 e importanta ci cresterea gradului de
conformare voluntara pentru cine stie cat timp Romania va putea fi o
tara civilizata din punct de vedere fiscal. Asta nu se face doar cu
campanii dure ale ANAF. Reducerea taxelor e un must! Iar Isarescu nu
pare sa o priceapa, sau nu crede in ea, sau pur si simplu s-a obisnuit
cu o Romanie medievala din punct de vedere fiscal, incat nu poate
intelege un pas inainte pe care el insusi l-a predicat si l-a aplicat
atunci cand era premier.
Asa, si cine spunea anul trecut ca decat investitii proaste, mai
bine statul economiseste banii? Mai tineti minte? A fost prima ruptura
majora intre ceea ce predic eu si ceea ce sustine Dumnezeul economiei
noastre, Mugur Isarescu. Problema este ca guvernul asta nu e in stare de
investitii si punct. S-a lamurit problema. Da, face excedente caci nu e
in stare sa faca autostrazi. Asa si? Mai departe cum procedam? Nu e
normal sa reduca taxele ca sa permita si, de fapt sa atraga investitii
private? Nici nu va imaginati ce motor urias va fi reducerea aia a
impozitului pe dividende! In esenta vorbim despre locuri de munca pe
care le vor creea privatii daca statul nu e in stare. Sigur, privatii nu
vor face autostrazi, dar vor face altceva, orice, putem creste si pe
servicii daca nu crestem pe infrastructura. Dar, inca o data, aici
Isarescu se contrazice grav pe sine insusi. In toamna 2014 spunea ca
investitiile publice nu trebuie facute, acum se vaita ca noul Cod Fiscal
nu lasa loc de investitii publice. Asa este, nu prea mai lasa. Dar
ofera ceva concret in locul unei iluzii de care eu unul m-am saturat.
O da! Aici e punctul slab al guvernarii, nu al Codului Fiscal. Asa
cum foarte inspirat spunea Florin Citu, Codul Fiscal este doar un reper
in economie. Nu reducerile de taxe fac deficit, cheltuielile mari fac
deficit. Este jobul guvernului sa reduca din cheltuieli in cazul in care
Codul Fiscal produce, momentan, o gaura in buget. Cand va spuneam ca
acest Cod Fiscal are un calcai al lui Ahile ma refeream la faptul ca nu
este dublat de o reforma a administratiei publice care sa permita
reducerea cheltuielilor in unitatile teritoriale, astfel incat un
eventual deficit sa poata fi tinut sub control. Isarescu traieste in
anii 2010, a fost artizanul taierilor de salarii de atunci si de aceea
spune ca nu rezista democratia. Da, aici ar fi avut dreptate, dar numai
daca venea cu argumentul asta cat era in dezbatere Codul Fiscal, NU dupa
aprobarea lui cu aproape unanimitate in Parlament. Dupa ce toate
partidele si-au asumat Codul Fiscal, sa vii si sa zici ca nu rezista
democratia este ca si cum ai submina-o chiar tu, din influenta si
puternica pozitie de Guvernator pe care o ai. O coerenta politica in
materie de taxe n-am mai avut niciodata, aceasta ar fi fost prima, si
acesta este motivul pentru care nu mi-a placut pozitia Guvernatorului,
am criticat dur faptul ca Presedintele a spart aceasta coerenta
retrimitand in Parlament Codul Fiscal, determinand si razgandeala
trepadusilor din PNL.
De asta am ajuns sa ma indoiesc de Isarescu. Cand un astfel de
Dumnezeu vine si spune ca toti sunt prosti, oamenii de afaceri sunt
prosti, jurnalistii, politicienii...cum sa-l contrazici? Noi ca natiune
avem o grava problema de coerenta. Spre deosebire de unguri, de nemti,
de alte natii, noi nu prea stim sa fim uniti in chestiuni importante. Ba
chiar, ironia sortii, se mai intmpla si ca, accidental, o astfel de
coerenta sa fie obtinuta de cate un olog politic, asa cum e Victor
Ponta. Dar, la dracu! la scara istorica nici nu mai conteaza asta!
Conteaza dezvoltarea, pasii inainte pe care reusim sa ii facem si, chiar
daca acest cod fiscal nu e perfect (eu insumi l-am criticat punctual)
ideala era asumarea sa politica. Pe care Isarescu si Iohannnis au
stricat-o. Nu mai conteaza de ce. Important este ca, fara acea unitate,
Codul Fiscal devine vulnerabil, nu mai stii sigur daca peste un an sau
doi va mai fi valabil sau va fi modificat, iar asta reduce increderea,
reduce deci semnificativ efectul pozitiv de reformare al economiei pe
care l-ar fi avut. De aceea imi permit sa spun, cu aproape acelasi
respect pentru Dumnezeul economiei, Mugur Isarescu, indiferent de
motivele ce l-au speriat si l-au facut sa-si reevalueze pozitia,
Isarescu a gresit! (Moise Guran, biziday.ro)
Urmareste BZI.ro pe FACEBOOK.COM
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu