sâmbătă, 1 august 2015

Canicula ne lasă fără aparate! Asta îi lipseşte acum românului: să pice curentul electric câteva zile!

Arşiţa a început să distrugă reţele electrice din localităţile României. Pe scurt, pe timp de caniculă, conductorii se dilată, iar transformatoarele zonale şi liniile de medie tensiune nu mai fac faţă.

  • Cât poate rezista mâncarea într-un frigider fără curent? (foto: Gabriel Pătruț)
Publicitate
Asemenea incidente s-au produs joi în mai multe zone din Bucureşti. Desigur, oamenii sunt disperaţi când nu le merg aparatele de aer condiţionat şi frigiderele. Au sunat la furnizorii de energie ca să afle ce se întâmplă.
Iată o mostră de răspuns de la dispecerat, pentru un client din zona Izvor: “Scrieţi o plângere pe e-mail, o să vă răspundem în 30 de zile!”. Iată un alt răspuns, destinat unui client din Drumul Taberei, tot joi: “Se consumă mai mult decât este permis. De multe ori, vecinii dumneavoastră ard reţeaua şi se produc aceste probleme. Nu este normal acest consum”.
Care este adevărul? Sistemul energetic este format din producători de energie, transportatori, care se îngrijesc de reţeaua naţională, distribuitori, cei ce administrează reţelele zonale (de oraş, de cartier etc.), şi furnizori, cei care cumpără energie de pe piaţă şi o vând consumatorilor finali. Reţelele din casele noastre, dar şi din magazine sunt dimensionate de distribuitor.

Cere despăgubiri distribuitorului

Acesta ştie câţi consumatori zonali are şi construieşte o reţea de transformatoare şi cabluri de medie tensiune după datele pe care le are despre consumatorii săi - este responsabilitatea lui. Despre calitatea curentului pe care îl primim răspunde furnizorul. În fine, nici un client final nu poate consuma mai mult decât îi permite reţeaua din casă.
Dacă bagi în priză mai mulţi consumatori decât duce reţeaua proprie, pică siguranţele şi astfel sunt protejate aparatele. Când electrocasnicele (frigiderele, televizoarele, computerele şi celelalte) sunt distruse de fluctuaţiile de curent din reţea, păgubitul trebuie să facă dovada acestui lucru prin intermediul unui specialist, apoi să ceară daune de la distribuitor.
Dacă nu primeşte despăgubiri, clientul se poate adresa instanţei de judecată. În cazul Izvor, unde curentul încă lipsea la închiderea ediţiei, adică după 24 de ore, sugerăm distribuitorului să schimbe cablul de medie tensiune de 10 kV de acolo, care este învechit, cu unul de 20 kV, nou!
Problema în România e că distribuitorii nu au investit în reţele, aşa cum au promis în contractele semnate cu statul acum 20 de ani, iar efectele se văd acum.

Când furnizorul îşi bate joc de tine, îl schimbi!

De ce se primesc răspunsuri în doi peri de la furnizori? Legal, furnizorul poate trage la răspundere distribuitorul şi îl poate amenda în numele clientului. Dacă furnizorul nu vrea să facă acest lucru, îl poţi schimba.
Conform legii, trecerea la un nou contract de furnizare se face în 20 de zile şi nu costă nimic. Mai mult, noul furnizor se ocupă de toate actele. Lista furnizorilor agreaţi se află pe site-ul Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).
Mai mult, standardele de performanţă în domeniul distribuţiei de energie al ANRE spun că într-un an calendaristic un client nu poate fi deconectat decât de patru ori, câte 12 ore, maximum, de fiecare dată.
foto: Gabriel Pătruț

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu