Peste
160 de judecatori si procurori au semnat un memoriu de protest fata de
modificarile la Legea 303/2004 privind statutul judecatorilor si
procurorilor, propuse de Comisia nr.1 CSM - Independenta si
responsabilizarea justitiei, eficientizarea activitatii acesteia si
cresterea performantei judiciare, integritatea si transparenta
sistemului judiciar, coordonata de judecatorul Mircea Aron (foto dreapta).
Lumeajustitiei.ro va prezinta propunerile Comisiei nr. 1, adoptate in
sedinta din 21 iulie 2015, propuneri care au fost trimise Plenului CSM,
unde urmeaza sa fie discutate.
Astfel,
una dintre cele mai mari nemultumiri ale celor 168 de judecatori si
procurori care au semnat memoriul de protest vizeaza modul in care se va
putea intra in magistratura. Mai exact, avocatii cu o vechime in
profesie de 18 ani pot fi numiti, fara concurs, in functii de judecator
de judecatorie sau procuror la parchet de judecatorie. La fel se va
intampla si in cazul magistratilor asistenti la ICCJ cu vechime de 18
ani, care si-au incetat activitatea din motive neimputabile.
De
asemenea, o alta propunere prevede ca persoanele care au ocupat minim
10 ani functia de judecator sau procuror, dar care si-au incetat
activitatea din motive neimputabile, vor putea fi numite, fara concurs
sau examen, in functiile vacante de judecator sau procuror, la instante
si parchete de acelasi grad cu cele unde au functionat sau la instante
ori parchete de grad inferior.
Pe
de alta parte, o alta modificare vizeaza durata mandatelor de conducere
din instante si parchete, inclusiv Inalta Curte de Casatie si Justitie
si Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. In acest
sens, Comisia nr.1 CSM si-a insusit propunerea ca mandatul sa nu mai fie
unul de 3 ani, ci de 4 ani.
Iata minuta Comisiei
nr.1 CSM Independenta si responsabilizarea justitiei, eficientizarea
activitatii acesteia si cresterea performantei judiciare, integritatea
si transparenta sistemului judiciar:
„Comisia
si-a mentinut propunerile formulate anterior, vizand modificarea si
completarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecatortilor si
procurorilor, republicata, cu urmatoarele precizari:
– la art. 5, s-a insusit propunerea de modificare a alin. 1 dupa cum urmeaza:
'(1)
Functiile de judecator, procuror, magistrat-asistent si asistent
judiciar sunt incompatibile cu exercitarea oricaror alte functii publice
sau private, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior
si a celor de instruire din cadrul INM si SNG, precum si a
activitatilor didactice de formare si perfectionare desfasurate de
institutiile de pregatire profesionala a altor profesii juridice, in
conditiile legii'.
– art. 33/1 va avea urmatorul cuprins:
'Art. 33/1 – (1) Persoanele
care au ocupat minim 10 ani functia de judecator sau procuror, care
si-au incetat activitatea din motive neimputabile, pot fi numite, fara
concurs sau examen, in functiile vacante de judecator sau procuror, la
instante si parchete de acelasi grad cu cele unde au functionat sau la
instante ori parchete de grad inferior.
(2) Persoanele care au indeplinit functia de magistrat-asistent la ICCJ cel putin 18 ani si care si-au incetat activitatea din motive neimputabile, precum si avocatii cu o vechime in profesie de cel putin 18 ani pot fi numite, fara concurs, in functii vacante de judecator sau procuror la judecatorii sau parchetele care functioneaza pe langa acestea.
(3) Plenul CSM verifica indeplinirea conditiilor prevazute la art. 14 alin. 2. Procedura de verificare a indeplinirii acestor conditii se stabileste prin hotarare a Plenului.
(4) In vederea numirii in functia de judecator sau procuror, persoanele prevazute la alin. 1 si 2 sustin un interviu in fata Plenului CSM'.
(2) Persoanele care au indeplinit functia de magistrat-asistent la ICCJ cel putin 18 ani si care si-au incetat activitatea din motive neimputabile, precum si avocatii cu o vechime in profesie de cel putin 18 ani pot fi numite, fara concurs, in functii vacante de judecator sau procuror la judecatorii sau parchetele care functioneaza pe langa acestea.
(3) Plenul CSM verifica indeplinirea conditiilor prevazute la art. 14 alin. 2. Procedura de verificare a indeplinirii acestor conditii se stabileste prin hotarare a Plenului.
(4) In vederea numirii in functia de judecator sau procuror, persoanele prevazute la alin. 1 si 2 sustin un interviu in fata Plenului CSM'.
– la art. 44, s-a insusit propunerea de modificare a alin. 1, dupa cum urmeaza:
'Art.
44 – (1) Pot participa la concursul de promovare la instantele sau
parchetele imediat superioare judecatorii si procurorii care au avut
calificativul 'bine' sau 'foarte bine' la ultima evaluare, nu au fost
sanctionati disciplinar in ultimii trei ani si indeplinesc urmatoarele
conditii:
a) 7 ani vechime efectiva in functia de judecator sau procuror, pentru promovarea in functiile de judecator de tribunal sau tribunal specializat si procuror la parchetul de pe langa tribunal sau parchetul de pe langa tribunalul specializat;
a) 7 ani vechime efectiva in functia de judecator sau procuror, pentru promovarea in functiile de judecator de tribunal sau tribunal specializat si procuror la parchetul de pe langa tribunal sau parchetul de pe langa tribunalul specializat;
b)
10 ani vechime efectiva in functia de judecator sau procuror, din care
doi ani vechime efectiva in functia de judecator de tribunal sau
tribunal specializat si procuror la parchetul de pe langa tribunal sau
parchetul de pe langa tribunalul specializat, pentru promovarea in
functiile de judecator de curte de apel si procuror la parchetul de pe
langa acestea;
c) 12 ani vechime efectiva in functia de judecator sau procuror, din care doi ani vechime efectiva in functia de procuror la parchetul de pe langa curtea de apel, pentru promovarea in functia de procuror la PICCJ'.
c) 12 ani vechime efectiva in functia de judecator sau procuror, din care doi ani vechime efectiva in functia de procuror la parchetul de pe langa curtea de apel, pentru promovarea in functia de procuror la PICCJ'.
Cu
privire la alin. 1 al art. 44, s-a exprimat si opinia minoritara in
sensul ca ar trebui mentinute conditiile de vechime stabilite anterior
de Comisia nr. 1, pentru a se asigura o baza de selectie stabila pentru
promovarea la instantele si parchetele superioare; in sustinerea opiniei
majoritare, s-a aratat insa ca noile dispozitii sunt necesare pentru
maturizarea sistemului judiciar.
– art. 46 va avea urmatorul cuprins:
'Art. 46 – (1) Concursul de promovare consta in:
a) o proba avand ca obiect evaluarea activitatii profesionale desfasurate in ultimii trei ani in cadrul autoritatii judecatoresti sau al Ministerului Justitiei;
a) o proba avand ca obiect evaluarea activitatii profesionale desfasurate in ultimii trei ani in cadrul autoritatii judecatoresti sau al Ministerului Justitiei;
b) o proba scrisa, cu caracter practic.
(2) Punctajul maxim ce poate fi atribuit la probele de concurs este de 100 de puncte, distribuite astfel:
a) 50 de puncte pentru proba prevazuta la alin. 1 lit. a;
b) 50 de puncte pentru proba prevazuta la alin. 1 lit. b.
(3) Punctajul minim pentru a fi declarat admis la probele de concurs este urmatorul:
a) 30 de puncte pentru proba prevazuta la alin. 1 lit. a;
b) 30 de puncte pentru proba prevazuta la alin. 1 lit. b.
b) 30 de puncte pentru proba prevazuta la alin. 1 lit. b.
(4) Punctajul minim pentru a fi declarat admis este de 70 de puncte.
(5)
Procedura de desfasurare a concursului, inclusiv modalitatea de
contestare a rezultatelor, aspectele supuse verificarii in cadrul probei
prevazute la alin. 1 lit. a, precum si materiile la care se sustine
proba scrisa prevazuta la alin. 1 lit. b, in functie de specializare, se
stabilesc prin Regulamentul privind organizarea si desfasurarea
concursului de promovare a judecatorilor si procurorilor.
(6) Dispozitiile art. 30 alin. 6 se aplica in mod corespunzator'.
– la art. 50, s-a insusit propunerea de modificare a alin. 1 si 5, dupa cum urmeaza:
'Art. 50 – (1) Pentru numirea in functii de conducere, sunt necesare urmatoarele conditii minime de vechime:
a)
pentru functia de presedinte, vicepresedinte la judecatorie,
prim-procuror la parchetul de pe langa judecatorie si adjunct al
acestuia, o vechime efectiva de 6 ani in functia de judecator sau
procuror, iar pentru functia de presedinte de sectie la judecatorie, o
vechime efectiva de 4 ani in functia de judecator sau procuror;
b)
pentru functia de presedinte, vicepresedinte la tribunal sau tribunal
specializat, precum si presedinte de sectie la tribunal, prim-procuror
al parchetului de pe langa tribunal sau al pachetului de pe langa
tribunalul pentru minori si familie, adjunct al acestuia si procuror sef
de sectie al pachetului de pe langa tribunalul pentru minori si
familie, o vechime efectiva de 10 ani in functia de judecator sau
procuror;
c)
pentru functia de presedinte, vicepresedinte, presedinte de sectie la
curtea de apel, procuror general al parchetului de pe langa curtea de
apel si adjunct al acestuia, procuror sef sectie al parchetului de pe
langa curtea de apel, o vechime efectiva de 12 ani in functia de
judecator sau procuror'.
'(5)
Prin derogare de la dispozitiile alin. 4, in situatia in care la doua
concursuri consecutive pentru numirea intr-o functie de conducere nu se
prezinta niciun candidat, la urmatorul concurs sau examen organizat
pentru numirea in aceeasi functie de conducere pot participa judecatori
sau, dupa caz, procurori de la alta instanta sau parchet din
circumscriptia aceleiasi curti de apel sau parchet de pe langa curtea de
apel, care au dreptul sa functioneze la instanta sau parchetul pentru
care isi depun candidatura'.
– la art. 67, s-a decis ca alin. (3/1) sa aiba urmatorul cuprins:
'(3/1)
Fostii magistrati-asistenti cu o vechime de cel putin 10 ani in aceasta
functie, care au fost eliberati din functie din motive neimputabile,
pot fi numiti fara concurs in functia de magistrat-asistent si isi
pastreaza gradul avut la data eliberarii din functie'.
De
asemenea, Comisia si-a mentinut si propunerea de modificare a art. 39
alin. (1)-(5) din Legea nr. 303/2004, republicata, astfel cum a fost
insusita in sedinta din 21.04.2015.
In
fine, Comisia si-a insusit si propunerea ca duratele mandatelor
functiilor de conducere din instante si parchete, inclusiv ICCJ si
PICCJ, sa fie majorata de la 3 ani la 4 ani.
Comisia a decis transmiterea lucrarii la Plen”.
UPDATE - Numarul semnatarilor memoriului de protest a ajuns la 301.
Foto: epochtimes-romania.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu