vineri, 24 iulie 2015

Pierderile de apă potabilă sunt mai mari decât consumul

Pierderile de apă potabilă sunt mai mari decât consumul

Pierderile de apă potabilă sunt mai mari decât consumul
24 July
23:17 2015
ApaServ a confirmat că peste 50% din apa extrasă se pierde. Reprezentanţii companiei spun că este prima dată când se face o asemenea centralizare. Operatorul are un plan de acţiune pentru reducerea pierderilor. 
Procentul pierderilor de apă este mai mare decât cel al consumului. Aşa arată o statistică oficială a companiei judeţene ApaServ. Astfel, din înteg volumul de apă intrat în sistem, consumul autorizat facturat şi nefacturat reprezintă 41,321%, apa facturată reprezintă doar 39,72%, iar diferența o reprezintă pierderile. “Sunt două categorii de pierderi de apă: pierderile fizice, cele reale, şi pierderile aparente, care sunt pierderile comerciale. Pierderile fizice sunt scurgerile din reţeaua de distribuţie şi din conductele de transport, sunt scurgerile şi preaplinurile din rezervoare, scurgerile din branşamente până la limita de proprietate. Pierderile comerciale reprezintă cantitatea consumată, dar neplătită de consumatori”, a explicat Maricica Radu, şeful Compartimentului de Relaţii Clienţi din cadrul ApaServ. Pierderile reale sunt de 54,87%, în timp ce pierderile aparente reprezintă 3,81%.
Cei care se ocupă de găsirea de soluţii pentru scăderea pierderilor de apă sunt membrii Biroului NRW (non revenue water). Acest birou a fost înfiinţat în aprilie 2014 şi desfăşoară activităţi precum cartografierea şi verificarea consumatorilor: a celor abonaţi, precum şi a celor frauduloşi, determinarea pierderilor pe reţele, montarea de senzori pentru determinarea pierderilor pe sectoarele stabilite, monitorizare pentru a urmări creşteri de debite ca urmare a apariţiei unor avarii, monitorizarea scăderii debitelor în zonele de măsurare şi calculul cantităţii de apă pierdută în fiecare zonă de măsurare.
“Consumul neautorizat se împarte, la rândul lui, în pierderi comerciale şi pierderi fizice. Biroul NRW a calculat, anul trecut, bilanţul apei pe 2014 şi a rezultat că avem pierderi fizice de 54,87%”, a afirmat Alex Postăvaru, şeful Biroului NRW. Conform acestuia, planul de acţiune se va implementa în timp şi nu va produce efecte imediate.
“În aceste pierderi sunt incluse şi operaţiuni de golire a conductelor, atunci când sunt avarii şi trebuie să lucrăm. Aceasta este situaţia, trebuie să acceptăm. Nu găsim o scuză, noi ne-am îndreptat tot timpul prin planul de acţiune şi vrem să mergem cât mai bine şi să reducem cât mai mult pierderile, dar nu vrem să se creadă că nu ne-a interesat nimic. Sunt pierderi şi moşteniri istorice, care s-au adunat de-a lungul anilor. Trebuie să acceptăm şi să vedem ce facem. Vreau să se înţeleagă că ApaServ este preocupată de aceste pierderi şi această analiză”, a declarat Cătălin Dughir, managerul general al companiei ApaServ.
În planul de acţiune pentru reducerea pierderilor de apă sunt prevăzute măsuri precum: conştientizarea personalului din cadrul companiei privind importanţa reducerii pierderilor, sectorizarea reţelei de distribuţie, prioritizarea sectoarelor, instalare de vane de reducere a presiunii pentru sectoarele cu regim de presiune ridicată, împărţirea sectoarelor în districte, în ordinea prioritizării stabilite, controlul activ al pierderilor, viteza şi calitatea intervenţiilor.
O altă problemă identificate de compania de apă a fost procentul mare de reţea uzată. În zona est, spre exemplu, 49% din reţeaua de distribuţie este uzată, adică peste 100 de kilometri liniari. La nivelul municipiului Roman, 86% din reţea este uzată şi ar trebui înlocuită. Managerul general al ApaServ a spus că doar o mică parte din aceste pierderi – aproximativ cinci bani la un metru cub – se regăsește în tariful pentru apă potabilă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu