În luna septembrie 2016, Botond Nagy a regizat primul lui spectacol de autor, o producţie de teatru performativ, intitulat All Over Your Face, în cadrul proiectului de rezidenţă de creaţie Fresh Start găzduit de Reactor la Cluj-Napoca.
Acest experiment teatral - intermediat de trei actriţe (Paula Rotar, Denisa Blag, Ioana-Maria
Repciuc) - este o continuă căutare, una care încearcă să redefinească
misiunea, rolul şi forma teatrală şi să pună sub semnul întrebării
identitatea teatrului în general. Acţiunile scenice nu sunt aliniate
cronologic, nu alcătuiesc o narativă oferită spectatorilor, ci
dimpotrivă, sunt alăturate într-un mod
subiectiv. Suntem martorii unui proces în care putem face asociaţii
libere, unul care, deşi are multă spontaneitate, nu improvizează, ci mai
degrabă devine un mecanism bine compus. Spectatorii se pot întâlni cu
sinceritatea teatrului, au şansa de a simţi, şi nu numai de a viziona
cum se deschid lumi individuale în faţa lor.
Textul, în mare parte scris de Botond Nagy, cu contribuţia semnificativă
a celor trei interprete, foloseşte pe alocuri fragmente din romanul lui
Aglaja Veterany: [De ce fierbe copilul în mămăligă]. Puterea
cuvintelor, expunerea verbală şi comunicarea liberă domină această
producţie, depăşind ca impact elementele vizuale, în primul rând prin
ineditul său şi prin caracterul confesional. Jocul actoricesc este parcă
condus de text, sau mai bine spus, textul cere cu stricteţe anumite
gesturi şi jocuri.
Între timp, facem cunoştinţă cu cele trei fete, trei oameni, trei femei,
care se expun prin excepţionalitatea şi diferitele forme, moduri,
ipostaze ale fragilităţii lor. Vorbesc despre ele, despre cei apropiaţi
şi despre lipsa de iubire.
Ne întâlnim doar cu fragmente biografice / pseudo-biografice, relatate cu sinceritate de actriţele care se apropie încet-încet
de noi, spectatorii, prin cuvinte clare, prin greutatea adevărului.
Astfel spectacolul ocoleşte spovedania şi posibilitatea verbalizării
psihanalitice, şi rămâne cu dorinţa de a pune în prim plan omul în
context existenţial, fără a-l expune prea mult.
Cu toate că deseori scenele devin amuzante, în anumite locuri tonul pare
a fi caricaturizant, actriţele tinere se transformă în bătrâne care
trăiesc la bloc sau fete în lenjerie, şi totuşi sinceritatea domină
atmosfera piesei.
Pe scenă nu sunt dialoguri, doar monoloage, fetele doresc să comunice şi să-şi
arate faţa în primul rând publicului. Avem nevoie de mare curaj ca să
putem vorbi despre noi înşine, ca să ne arătăm propria noastră faţă,
rănile, ridurile fără mască sau machiaj. Spectacolul All Over Your Face încearcă - folosindu-se de posibilităţile teatrului şi ale performance-ului - să pună în evidenţă feţele.
Actriţe nu sunt figuri necunoscute, nu sunt personaje, sunt persoane şi reuşesc să-şi
transmită prin feţele, gesturile, mişcările lor, universul personal:
ele cântă, plâng, urlă, se expun prin joacă. Este teatru în teatru, căci
totul e adevărat şi totul e un joc.
Este foarte neobişnuit să te uiţi la un spectacol în care cel mai
important lucru este cunoaşterea, decorul sau costumele devin mai puţin
importante, iar lumina şi fumul dens sunt doar detalii adăugate peste
efortul scenic depus, care este reprezentat, difuzat şi distribuit de
cele trei personaje. Ele reuşesc să dea tot ce e mai bun din ele, fără
ca ceea ce fac să devină o povară pentru ele sau pentru public. Au
împărţit o bucată din fiinţa lor vie şi ne-au transmis-o.
Acesta este un teatru privat, amprenta vieţii a patru personaje (un
regizor şi trei actriţe), unde nu există inhibiţie. Ceilalţi sunt la fel
de importanţi ca ei înşişi. Spectatorul nu este definit în spectacol ca
o identitate pasivă, ci una care participă, a cărui privire este
importantă, la fel ca părerea şi prezenţa lui, şi care nu doar aplaudă
nemişcat ca o maşinărie observatoare, dimpotrivă, e ceva mult mai mult,
este o prezenţă organică în spectacol. De multe ori personajele din
spectacol nu se adresează unul celuilalt, ci comunică cu publicul, ca şi
cum ar fi singurul partener de comunicare, iar aceste momente comune de
acţiune ajută formarea unui dialog, ca de exemplu când împart pâine cu
zacuscă publicului.
Spectacolul lui Botond Nagy este bine definit în spaţiu şi timp, deoarece coordonatele lui nu se leagă de lucruri concrete dintr-o anumită piesă dramatică din trecut, ci se leagă de prezent.
Piesa este o agendă a experienţelor, o mărturisire, exact de la cei care
transmit, de la tinerii de douăzeci şi ceva de ani, care deşi sunt
plini de energie şi putere, trebuie să lupte tot timpul cu nenumăratele
complexe, frici, lipsuri etc.
Se deschid vieţi în faţa noastră în aşa fel, încât nu devenim confuzi şi
indiferenţi, ci reuşim prin diferitele canale ale curiozităţii să
intrăm în legătură unii cu alţii.
All Over Your Face creează un mediu teatral nu foarte comod, dar
cu o dispoziţie lejeră, nu e vorba de o realitate înfrumuseţată şi nu e
nici o realitate dură, ci pur şi simplu sinceritate, care deşi
contrazice de multe ori cerinţele, aşteptările unei producţii teatrale
clasice, te agită şi te scoate din obişnuinţă. Cel mai bine ne putem
identifica prin oglinda feţei celuilalt om. Dar pentru asta trebuie să
ne întoarcem unul spre celălalt. Acest spectacol este şi el o întoarcere
deosebită spre noi.
(Foto: Bristena, Traducerea articolului din maghiară de Emőke Bodor)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu