Mihai Mihalcea reprezintă, în spaţiul cultural autohton, o figură pe cât
de complexă, pe atât de fascinantă prin exotismul său. Performer,
dansator, coregraf, dar şi fost director al CNDB (Centrul Naţional al
Dansului Bucureşti), artistul l-a creat, în 2009, pe Farid Fairuz, alter ego-ul său, care, susţine el, i-a posedat corpul, reuşind, treptat, să acapareze aproape întreaga existenţă publică a lui Mihalcea.
În 2016, Fairuz este artistul asociat al Temps d'Images. Din
această perspectivă, l-am rugat să-mi spună care a fost, de-a lungul
timpului, relaţia sa cu festivalul. Răspunsul său relevează, în primul
rând, importanţa existenţei unui asemenea eveniment interdisciplinar pe
scena performativă românească: "Am venit la toate ediţiile anterioare,
alternând între cele două ipostaze. Mi se pare cel mai convingător
festival la care am fost în România. E cel mai genuin privind
preocuparea de a crea comunitate şi comunităţi, de a adresa mereu un
conţinut coerent, consistent şi relevant la nivel social, articulat prin
prezenţe artistice destul de diverse şi intrând cu adevărat în dialog
cu un public care, de la an la an, a devenit mai numeros şi mai curios.
Îmi place mult acest festival, atmosfera din jurul său şi cred că merită
mai mult sprijin. În spatele şi în jurul său sunt oameni oneşti,
capabili şi dedicaţi, care chiar muncesc serios de ani de zile, fără să
aibă sprijinul şi aprecierea pe care le merită. Şi nu sunt singurii în
contextul acesta şi în situaţia dată."
Despre spectacolul pe care îl pregăteşte acum, conceput în cadrul proiectului We are all lichens,
şi care va avea premiera în festival spune: "Pe 10 noiembrie 2016 vom
avea o prezentare publică, la două luni după ce am început să lucrez cu o
echipă foarte bună de 8 artişti. Ceea ce arătăm este un material
deschis, supus viitoarelor modificări, mai mult sau mai puţin radicale.
Dorim să continuăm proiectul la începutul anului 2017, pentru a putea
cristaliza o formă coerentă şi articulată a ceea ce ne preocupă."
În sfârşit, cum tema ediţiei a noua a Temps d'Images este post.faliment,
l-am întrebat cum se raportează, din perspectiva artistului, dar şi a
managerului cultural, la acest concept. Răspunsul său, extins pe mai
multe pagini, merită reprodus integral, deoarece abordează, din unghiuri
diferite, deriva spirituală, estetică, politică ş.a.m.d. din lumea
contemporană, lansând, totodată, în subtext, o interogaţie de la care şi
porneşte, de altfel, demersul de anul acesta al organizatorilor: acum,
după falimentul nostru uman, individual şi ca societate, ce urmează?
"Dincolo de schimbările obişnuite..."
Sunt un tip care lucrează foarte mult cu intuiţiile sale. În 2008 am creat un eveniment, Nespus,
la Centrul Naţional al Dansului, în care am simţit că trebuie să mă
despart de trecut. Al meu, personal, dar şi de un trecut generic. În
2010 am creat un spectacol în care am anunţat despărţirea de o anume
lume: Bun rămas! (sau despre discretele scăpări ale sistemului limbic).
Nimic n-a fost programat şi plănuit strategic. Am acţionat
ascultându-mă mai atent. Desigur, se vorbea foarte mult despre 2012
atunci. Am apărut din nimic drept Farid Fairuz, "un medium extra
vizionar", "un tub prin care trece informaţia venită din altă parte",
atent la lumea văzutelor, dar mai ales a nevăzutelor, dintr-o
perspectivă extra-senzorială. M-am jucat. Din 2012 până în 2016 am
traversat o zonă asumată de paralizie a acţiunii, un fel de retragere,
deoarece m-a însoţit un fel de confuzie de natură ontologică.
Deşi suntem supuşi continuu schimbării, senzaţia era că se schimbă ceva
diferit în lumea înconjurătoare, ceva relevant şi important, chiar
esenţial, fără să pot înţelege în ce constă schimbarea. Percepeam ceva
subtil, care doar se insinua în structura prezentului fără nici un efect
vizibil imediat, dar care schimba ceva fundamental la un nivel
inconştient. Dincolo de schimbările obişnuite. Am simţit nevoia să
acţionez mai puţin, să stau în expectativă, atent dar detaşat, însă nu
resemnat. L-am eliberat pe Farid să reacţioneze spontan, pe baza
intuiţiilor sale zălude, în postări pe Facebook, scurte mesaje video,
performance-uri, şi am tras un pic de Farid peste Mihalcea. Oarecum
bulversat ca om, mi-am spus că e preferabil să amân acţiunea şi
concluziile, fie ele şi temporare, să încerc să văd dacă există un pattern
manifestat, activ, care se repetă, dar la care n-am fost atent, şi să
încerc să înţeleg ceva. Această distanţare aparentă şi încercarea de a
sonda şi altfel exact aceeaşi realitate a continuat şi în alte moduri.
Nici la ultimele ieşiri în stradă legate de fenomenul Colectiv n-am vrut
şi n-am simţit să ies. Nu pentru că nu m-am identificat cu toată
mişcarea în care am văzut un mix foarte divers de oameni care păreau
purtaţi de un adevăr intrinsec şi cărora numai un tâmpit i s-ar fi putut
opune. Am simţit să stau acasă, rezervat, urmărind toate postările,
informaţiile obţinute indirect, ştirile din breaking news şi cum
erau reflectate, metabolizate. Am încercat să înţeleg ce alte elemente
contribuie şi cum la alchimia care devenea dominantă şi care aşeza
informaţia. Am vrut să înţeleg mai mult din structura din spatele
vizibilului, ce forţe, ce mecanisme, ce intenţii se manifestă şi ce
acţiuni şi poziţionări au loc. Am vrut să experimentez şi un alt fel
de-a aborda exact acelaşi eveniment, pe care l-am sprijinit în felul
meu. Am încercat să accesez şi informaţia care se degajă altfel decât
fiind mereu în stradă. Evident, atât cât aş putea avea acces în acest
fel mediat. Am vrut să ies din sfera acţiunii pornită din afecte,
încercând să înţeleg şi altfel exact acelaşi fenomen. Să-mi traduc şi să
metabolizez totul printr-o altfel de abordare, care să nu însemne deloc
resemnare sau capitulare. Am dorit să nu mă las inflamat şi purtat de
emoţia puternică a străzii cu care eram conectat la alt nivel. Am dorit
să înţeleg mai mult medierea existentă, care ulterior produce şi
întoarce înspre noi tot afect, influenţându-ne comportamentul.
"Ne-am creat propria lume a condiţionărilor"
Când am propus această temă pentru festival am plecat de la o constatare
personală, aceea că am ajuns deja la falimentul (în sensul cel mai
larg) produs de ideologiile, religiile, politicile, sistemele financiare
şi modele economice, legile, modurile de funcţionare, practicile
instituţionale, tipurile de relaţionare şi comunicare pe care le-am
exersat şi în interiorul cărora acţionăm inerţial încă, producând şi
reproducând acelaşi model de funcţionare sau acelaşi tip de logică.
Pentru mine pare evident că am ajuns la finalul unui ciclu în care ne-am
bizuit prea tare pe un anumit tip de cunoaştere exclusivistă,
raţională, care ţine informaţia captivă în perimetrul de acţiune a tot
felul de domenii şi discipline considerate separate, făcându-ne să
internalizăm tot felul de graniţe, separări, excluderi.
Pe baza acestora am creat vectorii care au dus la opţiuni, poziţionări,
comportamente, acţiuni, modele, legi ş.a.m.d., toate acestea conducând
la cristalizarea paradigmei în care ne-am desfăşurat vieţile o vreme
îndelungată. Evident, cu transformările perpetue la care suntem supuşi.
Ne-am creat propria lume a condiţionărilor cărora am ales să ne supunem,
un cadru de gândire şi acţiune care a devenit dominant, internalizat şi
asumat.
"Timpul este prima resursă care ni se fură"
De câţiva ani mă însoţeşte ideea că încă apăsăm pe butoane care astăzi
nu mai răspund, că avem aceleaşi mecanisme, strategii şi abordări vechi
pentru lucruri şi fenomene complet noi, că tărâim după noi tot felul de
tinichele, fără rezultat. Totodată, îmi pare că din igoranţă şi lipsă de
timp căreia ne lăsăm pradă nu ne mai permitem şi nici nu mai avem
disponibilitate să accesăm informaţii relevante din diverse arii de
cunoaştere, domenii şi discipline "vechi". Ne împiedicăm de limbajul
care nu ne este contemporan, de limba care nu ne pare "sexy" şi, astfel,
dăm la gunoi informaţii preţioase şi câteodată extrem de actuale şi
relevante pentru momentele prezente; doar pentru că ele nu mai sunt
transmise printr-un limbaj "contemporary", ci sunt formulate în limbile
epocilor respective. Dacă acolo se află chei relevante pentru
înţelegerea fenomenelor actuale? De ce credem că doar din viitor pot
veni soluţiile? Dacă e din interior? Cum ar fi să lăsăm afectele, să
devenim mai alcalini unii cu alţii, să ţinem pasul cu mişcarea astrelor,
să ne schimbam un pic alimentaţia ca să devenim mai light si mai
adaptabili la schimbări, sa medităm, să ne facem timp, să dăm timp
lucrurilor, să nu mai răspundem epidermic şi isterici lucrurilor, să nu
mai criticăm tot, ci să punem în loc ceva ce funcţionează după alte
valori. Cum ar fi să nu mai absorbim atât afect de pe Facebook şi să-l
aruncăm tot acolo? Dar să ne ascultăm mai bine ritmurile corpului şi
nevoile pe care le transmite prin tot felul de semne? Cum ar fi să nu
mai căutam tot timpul să-i schimbăm pe ceilalţi?
La aceste lucruri pe care le tot discut cu prietenii şi colegii este
mereu acelaşi răspuns: oamenii nu au timp. Cred că timpul este prima
resursa care ni se fură şi pe care ni-l furăm în acest mod de operare în
care trăim.
Pe de o parte, abia ţinem pasul cu newness-ul care ne copleşeste.
Pe de alta, disperaţi şi inerţiali, anxioşi din lipsa de timp şi din
lipsa de soluţii la multitudinea de probleme din ce în e mai sofisticate
şi contradictorii, dăm la gunoi felii întregi de cunoaştere pe care
unii dintre noi nici măcar nu le-am luat în considerare prea serios.
Trăim obişnuiţi în foarte multă minciună şi manipulare. La nivel
personal încă nu găsim alchimia care să ne ţină în echilibru, deşi toate
suprafeţele abundă de pilde, exemple, teorii, tot felul de modele,
trenduri, cure, diete, care ne indică diverse drumuri şi practici spre
echilibru şi salvare.
"Nu morala ne lipseşte, ci etica"
Mă întreb deseori la ce îi foloseşte umanităţii cunoaşterea dobândită,
la ce folosesc atâta ştiinţă, filosofie, fizică, chimie, algebră,
economie, istorie, arhitectură, medicină, ştiinţe politice, literatură,
arte - râuri întregi de scrieri din toate ariile de sondare, cunoaştere
şi interpretare a lumii, dacă eşuăm lamentabil în haos şi violenţă. Cum
de contribuim inerţial la perpetuarea unui sistem de care devenim în
cele din urmă atât de dependenţi, deşi foarte mulţi dintre noi acuzăm că
este corupt şi bazat pe inginerii de toate felurile?
Pare că şcoala nu ne asigură deloc pregătirea adecvată pentru a acţiona
în societatea de astăzi, universităţile sunt şi ele cu puţine excepţii
maşinării inerţiale de securizat catedre, posturi şi norme, de adus bani
pentru salarii, de construit noi corpuri de clădire, de achiziţionat
noi echipamente, dar cum rămane cu dialogul, cu descoperirea, explorarea
şi cunoaşterea? În permanenţă acestea îmi par subminate de felul în
care ne-am gândit sistemele în care operăm, de slăbiciunile noastre
individuale pe care le-am agăţat de acestea sub formă de complicităţi şi
schimburi lipsite de etică. Nu morala ne lipseşte. Moralişti suntem cu
toţii. Etica ne lipseşte. Desigur că există excepţii, dar aici vorbim de
dominanta care creează norma.
Toate religiile ne-au păcălit sau noi ne-am lăsat păcăliţi din cauza
limbajului si n-am ştiut să ne uităm la parabole ca la parabole. Dogma a
produs frică. Credincioşi sau nu, am internalizat cu toţii frica. Am
internalizat frica de autoritate, chiar dacă i-am spus diferit în cele
din urmă. Ce au produs religiile până în prezent? Dogmă, frică,
segregare şi, după cum putem proba în fiecare zi, multă ură. Faliment
peste faliment. Cheia, cred, este reîntoarcerea la natură şi reaşezarea
noastră în contextul cel mai larg. Nici urmă de "păşunism" aici. Atât de
simplu, atât de banal.
"Suntem seduşi de noi înşine"
Cum ne explicăm că din atâţia analişti şi economişti brilianţi, mari
specialişti care jonglează subtil cu teorii fluide şi sofisticate nu
ne-a avertizat nimeni serios de iminenţa crizei financiare, de natura
profund coruptă în care Capitalismul aşează lucrurile şi în cele din
urmă natura (în sens larg) şi natura umană? De ce am ajuns astăzi să
vorbim despre "biopiracy"? Despre atâta anxietate şi depresie? Despre
terorism, încălzire globală, de atâta migraţie şi război? Toate crizele
sunt legate între ele şi foarte multe lucruri au plecat de la felul în
care noi ne-am privit şi aşezat în lume. Sau despre felul în care am
lăsat să se aşeze lucrurile prin complicităţile de zi cu zi cu toate
sistemele din care facem parte. Suntem seduşi de noi înşine. Captivi.
Multiplicatori, vectori, parte din.
Trucul şi perversitatea sistemului constă în a conecta multiplicarea
similarităţii la un discurs despre hiper-individualism. Nici măcar nu
spun vorbe noi şi nici măcar nu sunt vorbele mele. Rosi Braidotti, Donna
Haraway şi foarte mulţi alţii o spun foarte limpede şi duc lucrurile
mult mai departe.
Consumul global nu cunoaşte frontieră. "Capitalismul avansat" acţionează
ca un sistem de mobilitate controlată în cazul în care datele,
informaţiile legate de capital, biţii, pot circula, în timp ce noi, ca
fiinţe umane, suntem supuşi controlului, în forme multiple de securitate
şi de supraveghere. Există o contradicţie profundă aici. "Capitalismul
avansat" este cognitiv. Investeşte în cunoaşterea şi controlul tuturor
celor ce trăiesc. Viaţa se desprinde din toate acestea drept noul
Capital. Tehnologiile care transportă "Capitalismul avansat" care se
ocupă cu materia vie privită drept coduri informaţionale sunt:
"Biogenetic", "Cognitive-Neuroscience", "Information technologies" and
"Nanotechnology".
Codul informaţional al aproape tuturor speciilor nu numai ca a fost
decriptat şi copiat, dar într-o foarte mare măsură acesta a devenit
patentat, ne spune Rosi Braidotti (youtube).
Monsanto deţine codul genetic al fiecărei varietăţi de cereale şi
seminţe. Codul informaţional a tot ceea ce trăieşte este astăzi Capital.
Vandana Shiva numeşte acest lucru "biopiraterie" referindu-se la furtul
codurilor vieţii.
A venit momentul să recunoaştem şi să ne asumăm că suntem membrii unei
specii dominante, agresive, care a distrus planeta. Şi, în paralel, ar
trebui să recunoaştem că ne lăsăm slăbiciunile să fie instrumentalizate
şi folosite.
Lumea globalizată contemporană exacerbează relaţiile bazate pe dominare
şi putere. Omul a fost inserat/subsumat într-un sistem al comodificării.
În acest context, putem defini "Capitalismul avansat" ca o maşină care
produce diferenţe de dragul comodificării. Ne confruntăm cu o
multiplicare a opţiunilor cantitative, care sunt o variaţie a acestora.
"Suntem parte directă din tot şi din toate"
Există foarte multe date ştiinţifice, care demonstrează că nu suntem
indivizi, autonomi, independenţi. Organismele trebuie să se afle în
imediata apropiere unele de altele pentru a supravieţui şi sunt fiecare
parte din ciclul de viaţă al celuilalt. Simbioza este strategia
evolutivă care susţine viaţa pe această planetă. Nu este o planetă de
indivizi. Pluricelularitatea ne informează despre un principiu al vieţii
pe Pământ. Suntem populaţi de micro-organisme care ne-au ajutat să
evoluăm şi să ne dezvoltăm. Un organism nu este un organism fără
bacteriile sale. "Therefore we are not individual by developmental
criteria". (Donna Haraway).
Suntem mai multe sisteme care cooperează între ele, neputând acţiona în
afara simbiozei şi mutualităţii. "Infecţia este necesară complexităţii",
ne spune Donna Haraway, afirmaţie care mi-a declanşat procesul artistic
actual. Suntem precum lichenii. Fără celălalt, fără celelalte fiinţe,
animale, plante, micro-organisme şi tot procesul de simbioză cu tot ceea
ce se află în noi şi în afara noastră nu putem exista. Suntem parte
directă din tot şi din toate, dacă vreţi s-o spun în termeni folosiţi în
alt context şi în alte vremuri. Suntem atomi în permanent contact şi
schimb cu alţi atomi, cu energia, informaţia, undele electrice şi
magnetice, supuşi gravitaţiei şi proceselor de tot felul, în contact şi
schimb cu mediul; totodată, suntem ceea ce mâncăm, ce respirăm, ce
cosmeticale folosim, ce cumpărăm, ce gunoi aruncăm. Suntem ce punem
înăuntrul şi ce scoatem în afara noastră. Spunem truisme şi banalităţi,
dar undeva pe drum am uitat lucruri esenţiale şi simple. Ne purtăm de
parcă totul pe planeta asta este parcul nostru de distracţii sau un
decor aflat aici la buna noastră dispoziţie.
"What's next?"
Am propus aceasta temă în contextul festivalului deoarece cred că a
venit vremea să imaginăm un viitor şi să acţionăm astfel încât să-l
facem palpabil posibil, ceva mai lucid şi asumat, nu să-l tot clamăm
văicărindu-ne inerţial. Ce urmează după ce ne-am pierdut anumite iluzii
şi ne-am trezit funcţionând malformat într-un sistem în care nu (mai)
credem? Rămânem capabili doar să criticăm la infinit? Asta e tot ce
putem? Nu cred că mai poate fi vorba despre stânga sau dreapta. Undeva
trebuie să întrerupem ideologia şi logica separării lucrurilor. Nimic nu
exclude nimic. Avem nevoie de alte strategii. Avem nevoie de alte
instrumente. Alte modele. Imaginaţia şi capacităţile noastre native pot
mult mai mult de-atât. Doar că ceea ce trebuie schimbat nu cred că se
află în exterior. De data aceasta lucrul este unul de interior. Lumea se
schimbă ca urmare a schimbării alchimiilor individuale. Câţi ne
respectăm promisiunile proprii? Câţi ne luăm foarte în serios semenii,
cuvintele în care punem atâtea gânduri şi intenţii? Câţi ne întrebăm ce
consecinţe reale are o oarecare alegere făcută la un moment dat? Câţi
dintre noi acţionează întrebându-se în ce fel modifică spaţiul în care
intervin prin aşteptări, frustrări, angoase, amestecate cu gânduri,
energii, intenţii, gesturi, acţiuni, proiecte, evenimente? Ce se
modifică pentru ceilalţi când eu aleg să fac un oarecare gest public?
Câţi asumăm până la capăt ce ne propunem, iar apoi jucăm "fairplay" în
contextul în care acţionăm? Chiar ne pasă de noi? Chiar ne pasă de
ceilalţi?
Să creăm comunităţi este "the ultimate ethical gesture", ne spune Rosi
Braidotti. Să nu uităm că suntem toţi licheni. Nu avem nevoie de
Dumnezeu, pentru asta. Trebuie doar să ne întoarcem un pic mai mult la
natură, dar nu turistic vorbind. La natura umană în context Cosmic. Am
constatat falimentul religiilor şi ideologiilor. What's next?
Material realizat de Alexandra Dima
Festivalul Temps d'Images #9
7-13 noiembrie 2016, Cluj
www.tempsdimages.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu