joi, 1 decembrie 2016

Avocatul Poporului confirmă obiecţiile Colegiului Medicilor din România privind Dosaru


Prezentăm integral comunicatul de presă transmis de Avocatul Poporului

Dispozițiile legale privind Dosarul Electronic de Sănătate al
Pacientului, neconstituționale în opinia Avocatului Poporului - Excepție
de neconstituționalitate referitoare la prevederile art. 30 alin. (2) și
(3) și art. 280 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătății, republicată.

Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituțională a României cu
excepția de neconstituționalitate referitoare la prevederileart. 30 alin.
(2) și (3) și art. 280 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătății, republicată.

Dispozițiile sus-menționate sunt neconstituționale prin raportare la
prevederile art. 1 alin. (5), art. 26 și art. 53 din Constituția
României, precum și ale art. 8 din Convenția pentru apărarea
drepturilor și a libertăților fundamentale, întrucât permit
restrângerea exercițiului dreptului la viață intimă, familială și
privată prin acte normative de nivel inferior legii, ce nu întrunesc
cerinţele de previzibilitate, certitudine şi transparenţă care
caracterizează o lege adoptată de către Parlament, în calitatea sa de
unică autoritate legiuitoare sau de către Guvern, ca legiuitor delegat.

Examinând cadrul normativ de reglementare al dosarului electronic de
sănătate al pacientului (DES), Avocatul Poporului observă, între
altele, că dispoziţiile legale incidente prezintă un grad mare de
generalitate, deși legiferează într-un domeniu atât de sensibil precum
datele personale de natură medicală cuprinse în dosarul electronic al
pacienților. Totodată, Avocatul Poporului constată că legiuitorul s-a
rezumat la a reglementa faptul că modalitatea de utilizare şi completare
a dosarului electronic de sănătate al pacientului va fi stabilită prin
norme metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la dosarul
electronic de sănătate al pacientului, care se aprobă prin hotărâre a
Guvernului.

Astfel, dispozițiile Legii nr. 95/2006 fac trimitere la acte normative cu
forţă juridică inferioară legii, modalitatea de utilizare şi
completare a dosarului electronic de sănătate al pacientului fiind
stabilită prin norme metodologice, în baza unei proceduri neprevăzute de
lege, şi deci, susceptibilă de a fi calificată arbitrară. Avocatul
Poporului apreciază că simpla trimitere la hotărâri de Guvern care la
rândul lor trimit la ordine, acte normative caracterizate printr-un grad
sporit de instabilitate, pentru reglementarea condițiilor de utilizare şi
completare a datelor cu caracter personal cuprinse în dosarul electronic
de sănătate al pacientului încalcă principiul constituţional al
legalităţii, consacrat de art. 1 alin. (5) din Constituţie.

În esență, în excepția de neconstituționalitate formulată, Avocatul
Poporului reține caracterul lacunar al normelor care reglementează
dosarul electronic de sănătate, de vreme ce reguli substanţiale,
esenţiale în materia protecției vieții intime, familiale și private,
precum și a protecției datelor cu caracter personal, nu sunt reglementate
prin lege. În cazul de faţă, legea relativizează în mod nepermis
reglementarea dosarului electronic de sănătate, lăsând la latitudinea
Ministerului Sănătăţii şi Casei Naționale de Asigurări de Sănătate
stabilirea unor elemente esenţiale ale utilizării și completării
acestuia, cum ar fi accesul la datele reținute (cazurile în care sunt
permise accesul și utilizarea datelor, categoriile de persoane care au
acces la date, extragerea şi prelucrarea datelor şi informaţiilor din
DES).

Fără a contesta importanța constituirii și utilizării dosarului
electronic de sănătate ca instrument modern și eficient necesar
asigurării unei asistențe medicale continue și de calitate prin accesul
la date şi informaţii medicale relevante, furnizarea de date şi
informaţii statistice necesare politicilor de sănătate, Avocatul
Poporului observă că asociațiile medicilor și cele ale pacienților au
expus în spațiul public o serie de temeri cu privire la implicațiile pe
care aplicarea dosarului electronic de sănătate le-ar putea avea asupra
vieții intime, familiale și private ale persoanelor fizice, precum și
asupra vieții profesionale a acestora, în condițiile în care
legiuitorul nu prevede o serie de garanții menite să preîntâmpine
diseminarea datelor personale cu caracter medical. În acest sens, se
arată că în dosarul electronic de sănătate există o secţiune numită
“sumar pentru situaţii de urgenţă”care conţine date vitale pentru
pacient, esenţiale medicilor în situaţii de urgenţă, în care
pacientul e nconştient sau nu poate spune medicilor bolile, alergiile cu
care a fost diagnosticat şi nici dacă se află sub tratament
medicamentos. În această secţiune sunt cuprinse printre altele bolile
cronice ale pacientului; bolile hematologice relevante pentru urgenţe
medicale; boli transmisibile relevante pentru urgenţe medicale;
tratamentele curente; internări recente. De asemenea, se susține că
aceste informaţii sunt accesibile oricând oricărui medic din sistemul
medical public şi privat, care e autentificat în sistemul DES, precum și
fapul că farmaciile, laboratoarele medicale, stomatologii şi orice alt
furnizor de servicii medicale din România, autentificat obligatoriu în
sistemul DES, poate avea acces oricând la aceste informaţii din dosarul
oricărui pacient din această ţară.

Această situație poate apărea motivat de faptul că sistemul DES este
parte integrantă a platformei informatice din asigurările de sănătate,
care se utilizează în mod obligatoriu la nivelul furnizorilor de servicii
medicale, autorizaţi în conformitate cu prevederile legale, prin medicii
care îşi desfăşoară activitatea într-o formă legală la aceşti
furnizori, pentru toate serviciile medicale acordate pacienţilor, aferente
întregii activităţi medicale. În contextul celor arătate, Avocatul
Poporului observă că accesul la datele personale medicale ale
pacienților este permis unei categorii definite mult prea exhaustiv.
Astfel, cadrul normativ actual, configurat de două acte administrative
normative, nu stabilește criterii obiective care să limiteze la strictul
necesar numărul de persoane care au acces şi pot utiliza ulterior datele
păstrate, astfel încât pacienții, ale căror date au fost păstrate în
dosarul electronic de sănătate al pacientului, nu pot beneficia de
garanţii suficiente care să le asigure protecţia împotriva abuzurilor
şi a oricărui acces sau utilizări ilicite. Garanţiile legale privind
utilizarea în concret a datelor reţinute nu sunt suficiente şi adecvate
pentru a îndepărta teama că drepturile personale, de natură intimă,
sunt violate, aşa încât manifestarea acestora să aibă loc într-o
manieră acceptabilă.

Avocatul Poporului mai observă faptul că documentele internaționale
stabilesc ca principiu necesitatea existenței unui echilibru între
asigurarea continuității asistenței medicale, posibilă prin intermediul
dosarului electronic de sănătate al pacienților, și protecția
drepturilor acestora, implicit al dreptului la viață intimă, familială
și privată.

Desigur, prevederile Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale sau ale Constituţiei României nu interzic
consacrarea legislativă a ingerinţei autorităţilor statului în
exercitarea drepturilor menţionate, însă intervenţia statală trebuie
să respecte reguli stricte, expres menţionate atât în art. 8 din
Convenție, cât şi, respectiv, în art. 53 din Legea fundamentală.
Astfel, măsurile legislative de natură să afecteze exercitarea
drepturilor şi libertăţilor fundamentale trebuie să fie prevăzute
numai prin lege, să îndeplinească un scop legitim, constând în cazul
de față în apărarea sănătății publice, să fie necesare într-o
societate democratică, să fie proporţionale cu situaţia care le-a
determinat, să fie aplicate în mod nediscriminatoriu şi să nu aducă
atingere existenţei dreptului sau a libertăţii. În context, Avocatul
Poporului reține faptul că ingerinţa în dreptul la viață intimă,
familială și privată generată de utilizarea și completarea dosarului
electronic de sănătate nu este reglementată prin lege, contravenind
astfel exigențelor art. 53 din Constituție.

Avocatul Poporului consideră că, în cadrul procedurii de legiferare în
această materie, legiuitorul ar trebui să aibă în vedere următoarele
aspecte menite să garanteze apărarea dreptului la viață intimă,
familială și privată și a dreptului de proprietate asupra datelor
personale:

- modalitatea de utilizare a datelor personale având caracter medical;

- precizarea limitativă a categoriilor de persoane fizice și juridice
care au acces la informațiile înscrise în dosarul electronic de
sănătate;

- garanțiile adecvate pentru protecția acestor date față de orice
accesare și utilizare ilicită;

- necesitatea consimțământului pacienților atât pentru constituirea
dosarului electronic de sănătate, cât și pentru utilizarea acestuia
(în acestă ultimă ipoteză urmează a se avea eventual în vedere și
reprezentanții legali sau aparținătorii pacientului);

- posibilitatea pacienților de a refuza includerea în dosar a anumitor
informații despre starea lor de sănătate ce îi pot prejudicia, precum
și

- dreptul pacienților de a decide asupra retragerii unor informații din
propriul dosar electronic, în aplicarea prevederilor care în prezent se
regăsesc în art. 1 alin. (2) din Normele metodologice, care proclamă
dreptul exclusiv de proprietate al pacientului față de informațiile din
propriul dosar.

Pentru asigurarea,pe de o parte,a unui climat de ordine, guvernat de
principiile unui stat de drept și democratic, iar pe de altă parte,a
protecției persoanei față de riscurile la adresa vieții private,
Avocatul Poporului consideră că accesul și utilizarea datelor cuprinse
în dosarul electronic de sănătate al pacientului trebuie să se facă
în condiții de maximă securitate, de natură a înlătura diseminarea
(chiar și accidentală) a oricăror date personale care ar putea aduce
prejudicii de orice fel persoanei în cauză.

Întreaga motivație pe care se bazează opinia Avocatului Poporului se
regăsește pe site-ul instituției, la secțiunea Contencios
Constituțional - Excepții de neconstituționalitate.

Matei Vîrtosu 30 noiembrie 2016

Purtător de cuvânt,

https://newsletter.cmr.ro/lists/lt.php?id=ZhoAAgpEUwIBTARQVAQF

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu