Fenomenul Parsifal prinde rădăcini şi în România. Cele două
spectacole puse în scenă de Christian Badea, cel mai cunoscut dirijor
român de operă din lume, s-au jucat cu casa
închisă vineri, 7 octombrie şi sâmbătă, 8 octombrie 2016. Chiar şi
repetiţia generală a avut loc cu sala plină. Evenimentul a marcat un
fapt unic în lume: a fost pentru prima oară când un preşedinte de ţară a
participat la repetiţia generală a unui concert. Preşedintele României,
Klaus Iohannis, care a ţinut să fie prezent la spectacol, a aplaudat în
picioare la finalul reprezentaţiei. În public s-au aflat ambasadori, oameni de afaceri, politicieni, oameni de cultură din ţară şi din străinătate.
Fenomenul Parsifal, care s-a născut în
aceste zile la Bucureşti, reprezintă începutul unei tradiţii wagneriene
în România. Iubitorii muzicii lui Wagner sunt celebri pentru pasiunea cu
care călătoresc de la un capăt la altul al lumii pentru a participa la
spectacole. Acest tip de pasiune este o premieră pentru România, pentru
că până acum nu a mai fost întâlnit un fenomen de o asemenea amploare,
raportat la muzica clasică.
Primul pas: un spectacol original, unic în lume
Dirijorul Christian Badea a realizat o montare unică în lume, de cel mai
înalt nivel artistic internaţional, cu participarea soliştilor invitaţi
Eric Halfvarson (Gurnemanz), Stefan Vinke (Parsifal), Bela Ferencz
(Amfortas), Erica Lang (Kundry), unele dintre cele mai bune voci
wagneriene de pe glob.
Originalitatea spectacolului Parsifal actul I, realizat de
Christian Badea, constă şi în valorificarea arhitecturii şi
simbolisticii Ateneului Român. Spectacolul a împletit în mod firesc
componentele muzicale (orchestră, cor, solişti) cu elemente de teatru
complexe (lumini, decor, costume, efecte speciale vizuale şi de sunet),
folosind caracteristicile acustice şi arhitecturale ale sălii Ateneului.
Spectatorii s-au aflat în mijlocul acţiunii şi au beneficiat de o experienţă directă şi copleşitoare.
Corul a cântat în foaierul Ateneului, iar muzica a ajuns în sală pe
scările somptuoase care urcă în spirală. Bărbaţii din cor au interpretat
ceremonia de dezvelire a Graalului, dintre cele două rânduri de la
loji. Publicul s-a aflat în permanenţă în
mijlocul muzicii. Atmosfera de mare ţinută artistică a fost desăvârşită
de un spectacol de lumină şi culoare.
Un alt mod de a face un act de cultură în România
Cu spectatolul Parsifal actul I la Ateneul Român, Christian Badea
a arătat un alt fel de a se face un act de cultură în România:
profesionist şi precis până la cel mai mic detaliu, cu pasiune şi
dăruire totală. Orchestra Filarmonicii George Enescu, soliştii străini
şi români, corurile, copiii de la Liceul Floria Capsali, toţi cei
implicaţi au alcătuit un mecanism reglat perfect.
Şi spectatorii din Bucureşti au fost chemaţi să respecte cu stricteţe,
la fel ca la New York, Sidney sau Viena, reguli întâlnite la cele mai
mari opere din lume. S-a pus preţ pe punctualitate, iar uşile Ateneului au fost închise cu 5 minute înainte de începerea spectacolului. Publicului i-a
fost comunicat faptul că nu poate părăsi sala în timpul reprezentaţiei,
tocmai fiindcă Parsifalul realizat de Christian Badea a folosit
spaţiile dintre rânduri, uşile de acces, scările interioare, foaierul.
Fenomenul Parsifal la Bucureşti, la fel ca la Viena, Berlin sau Bayreuth
Fenomenul Parsifal a cuprins în aceste zile mai mult decât
publicul avizat şi pasionat de Wagner şi a deschis orizonturi
neaşteptate şi unui public nou, care a venit la Ateneul Român pentru
subiectul operei, de un simbolism uşor de înţeles (legenda
Mântuitorului, a sufletului inocent care salvează omenirea), pentru ca
în timpul spectacolului să descopere şi să fie cucerit de muzica
fascinantă a acestei capodopere.
O bună parte a acestui public o constituie generaţia tânără, atrasă de Parsifal
şi muzica wagneriană cu o forţă nebănuită. Reacţia extraordinară a
publicului a fost unanimă, identică cu entuziasmul publicului din centre
precum Viena, Berlin sau Bayreuth, unde muzica lui Wagner este
cunoscută şi apreciată cu pasiune.
Sponsori şi parteneri
Spectacolele-fenomen Parsifal actul I
de Richard Wagner au fost oferite de Fundaţia Română pentru Excelenţă în
Muzică, în parteneriat cu Filarmonica George Enescu şi Institutul
Cultural Român şi sunt apreciate a fi cel mai important eveniment cultural-muzical al anului. Sub bagheta lui Christian Badea s-au
aflat, alături de soliştii invitaţi, Stefan Vinke (Parsifal), Eric
Halfvarson (Gurnemanz), Petra Lang (Kundry), Bela Perencz (Amfortas),
orchestra şi corul Filarmonicii George Enescu, Corul de Copii Radio,
elevi de la Liceul Floria Capsali şi la şcoala ArtMusic şi cântăreţii
români Marius Boloş, Liviu Indricău, Iustinian Zetea şi Sidonia Nica de
la Opera Naţională Bucureşti, Ionuţ Popescu şi Adrian Dumitru de la
Filarmonica George Enescu.
Publicul român s-a bucurat de cele două spectacole-eveniment
datorită strânsei colaborări cu inimoşii parteneri şi sponsori ai
evenimentului. KMG International (Rompetrol) a fost partenerul principal
al proiectului Parsifal la Ateneu. Alţi parteneri importanţi ai
proiectului: Institutul Cultural Roman, AFCN, firma de avocatură
Clifford Chance Badea şi firma FIVE'S - Creative Partner. Evenimentul
este organizat cu sprijinul ARCUB.
Acestor parteneri li s-au alăturat mulţi alţi
sponsori, între care MasterCard, Würth România, Noventis, Deutsche Bank,
Banca Transilvania, Eximbank, Firma de avocatură Bulboacă şi Asociaţii,
Vincon, Career Advisor, Olla Floral Art şi alţii.
Partener PR: Tudor Communication
Parteneri media ai proiectului: Agerpres, Radio România Actualităţi,
Radio România Cultural, Radio România Muzical, Digi24, DigiFM, News.ro,
HotNews, România liberă, Nine O'Clock, Sette Giorni, Business Woman,
Cariere, Avantaje, LiterNet, Men's Health, Marie Claire, National
Geographic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu