Ce este mai important: autorul, alcătuit din mii de filamente
invizibile, personalitatea cu care se îmbracă ori opera lăsată la
intrare? E plin iadul decepției de autori neinteresanți, de opere
mediocre și de păreri eronate. Pot fi aceste elemente ale creației
discutate separat? Nu, desigur. Ar fi o rătăcire. Opera subînțelege
existența unui autor, brodat pe canavaua unui caracter. Fără operă,
autorul nu este autor, chiar dacă personalitatea îl poate face să fie
receptat ca unul (cazul eminentului ștrengar Winston Churchill, care a
primit Premiul Nobel pentru o operă pe care ar fi putut s-o scrie).
Potrivit teoriei, orice înșiruire ordonată de cuvinte poate să treacă
drept literatură. Personalitatea este produsul lumii în care se
desfășoară și ține loc de operă (“rezultat al unei activități
creatoare”, conform DEX), care nu trebuie să fie neapărat scrisă.
Literatura nescrisă. Interesant concept.
Cu inerentele sincope pe care le-a străbătut de-a lungul unei
perioade întinse mai bine de un secol, a fost universal acceptată
impresia că Premiul Nobel pentru Literatură încununează creația
propriu-zisă, și nu cea derivată din personalitatea unei nebuloase,
indiferent cît de carismatică, complexă și populară ar fi. Am auzit
critici care susțineau că versurile lui Hank Williams pot fi puse pe
același raft cu sonetele bardului din Sratford-upon-Avon. Din sute de
mii de cîntece, vreo cîteva zeci se ridică la acel nivel. Dar
Shakespeare n-a primit Premiul Nobel (și este foarte posibil să nu-l fi
primit nici dacă ar fi fost inventat la vremea lui).
Opera lui Bob Dylan este vastă, profundă, insistentă și…
convențională. Poetic vorbind, mesajul său este un colaj de bun-simț al
operei celor care l-au precedat. Dacă ai un mesaj revoluționar pe care-l
repeți cu fiecare album înregistrat, scos în evidență de linii melodice
care nu frizează geniul, dar nici prostia, dacă trăiești suficient de
mult într-un context al loteriei savante, există un raționament
matematic potrivit căruia, odată și-odată, îți va veni rîndul la
distribuirea laurilor, mai cu seamă într-un mediu în care arbitrarul
convenției celui mai important premiu literar a ajuns o metaforă
politică.
O întrebare adresată fiecărui cititor în parte, dar în primul rînd
celor care scriu: cum vi se pare adevărul că Tolstoi, Cehov, Céline,
Joyce, Borges, Nabokov, Henry James, Maugham, Updike, Auden, Greene,
Frost, Dylan Thomas, Tournier n-au primit Premiul Nobel? Un adevăr
nedrept, veți spune, dacă țineți la reperele fixe în haosul
înconjurător. Suprarealist, ținînd cont de grandoarea aberației. Diluant
la modul general.
Să ți se întîmple să fii talentat, să te învîrți în mediul marilor
figuri literare, să ai acces la zvonurile zeilor, să fi cunoscut
subterfugiile artei în care tocmai ai fost considerat un exces, să știi
că DeLillo, McCarthy și Pynchon hoinăresc pe malurile acelorași fluvii
ca și tine, contemplă aceleași stoluri de păsări ciudate (ca toate
păsările), sînt iritați de trivialități identice (cum ar fi ignorarea
recunoașterii artistice), este semn că te găsești în ingrata postură
de-a nu-ți permite să ignori realitatea din imediata vecinătate. Este
proba unui respect al astrelor, care ține de tine să fie acordat sau
trecut cu vederea. În locul lui Bob Dylan, dacă Bob Dylan s-ar ridica la
înțelegerea proporțiilor, dacă umorul lui ar continua să funcționeze ca
și pînă acum, dacă neobosita foame a “vînării de vînt” l-ar opri pentru
o clipă în loc, aș refuza cu demnitate onoarea. Abia atunci ar merita
ovațiile unei lumi dezorientate pentru luminarea căreia a militat durata
unei vieți de rebel care s-a străduit să nu-și permită luxul
concediului și al îmbătrînirii. Corect spus, Bob Dylan a strălucit ca
poet printre muzicieni mediocri ca poeți. În Evul Mediu al menestrelilor
ambulanți ar fi meritat cu prisosință acest premiu.
Ce se întîmplă este o eroare repetată. Prestigiul atît de șlefuit
cîndva se erodează neîncetat. Lucrurile decad și este imposibil de
întrezărit o îmbunătățire în condițiile pe care le cunoaștem. Premiul
Nobel trebuie tranșat de un comitet format din scriitori, nu din
academicieni în pragul senilității avansate care au de plătit polițe
într-o lume care nu mai există. Ar fi atunci împlinirea justiției
literare asigurată? Nici vorbă! Oamenii vor genera întotdeauna
imperfecțiuni, prin definiție, dar măcar scriitorii înțeleg mai bine ce
se întîmplă în focarul, pe scena și în spatele imageriei literare. E un
cerc aparent vicios, dar, dacă adevărul cunoașterii sfîrșește
întotdeauna prin a trezi conștiința, cei care se află în tranșeele
creativității literare vor fi avut oportunitatea de a-și fi descoperit
discernămîntul, într-o măsură mult mai credibilă decît o mînă de savanți
rupți de retorica valorii, a căror singură legătură cu realitatea este
eminamente emoțională și a căror judecată este atinsă de patologia
criteriilor paralele.
Un premiu major acordat în strîmbătate nu ajută nimănui. Nici măcar
celor care-l conferă. Nu e decît o recompensă a decepției, care
multiplică și deformează lumea și așa mizerabilă în care trăim.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu